مانور موشکی چین در آسمان تایوان؛ امریکا واکنش نشان داد

رسانه‌های دولتی چین روز جمعه ۵ اگست در دومین روز رزمایش ارتش این کشور از عبور موشک‌های بالستیک چینی به صورت مستقیم از فراز آسمان تایوان خبر دادند.blankبر بنیاد گزارش‌ها، چین روز پنج‌شنبه رزمایش بزرگ و بی‌سابقه‌ای را آغاز کرد که قرار است تا روز یک‌شنبه ادامه داشته باشد.

این رزمایش جدی‌ترین واکنش پکن به سفر یک روزه نانسی پلوسی؛ رییس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان است که چین آن‌را بخشی از قلمرو حاکمیت و یکی از ولایت‌های خود می‌داند.

به گزارش یورو نیوز، چین در نخستین روز بزرگترین مانور نظامی خود چندین موشک بالستیک به آب‌های شمال، جنوب و شرق تایوان شلیک کرد.

وزارت دفاع جاپان اعلام کرد که از ۹ موشکی که توسط نیروهای نظامی این کشور شناسایی شده‌اند، ۴ فروند آن‌ها از فراز آسمان تایوان عبور کرده‌اند.

منگ ژیانگ کینگ، استاد دانشگاه دفاع ملی پکن وابسته به ارتش چین به تلویزیون دولتی «سی‌سی‌تی‌وی» (CCTV) گفته است: «رزمایش ما این بار شامل شلیک مستقیم موشک‌هایی بود که برای نخستین بار از فراز تایوان عبور کردند.»

او در ادامه گفت که موشک‌های چینی از حریم هوایی محل استقرار پدافند هوایی موشکی پاتریوت تایوان عبور کردند.

منگ ژیانگ کینگ همچنین گفته که رزمایش ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) با هدف شبیه‌سازی «محاصره» جزیره انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسمی چین، شینهوا، در رزمایش ارتش این کشور از بیش از ۱۰۰ هواپیمای جنگی و بیش از ۱۰ ناوشکن و ناوچه جنگی استفاده شده است.

چین از رزمایش نیروهای خود در اطراف جزیره به دلیل اقدام‌های «تحریک‌آمیز» امریکا و متحدانش در تایوان دفاع می‌کند.

اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا گفته که سفر خانم پلوسی «صلح‌جویانه» بود و «هیچ تغییری» در سیاست آمریکا نسبت به چین ایجاد نشده است.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت: «هر جا که قوانین بین‌المللی به ما اجازه دهد پرواز خواهیم کرد، کشتی‌هایمان را حرکت خواهیم داد.

آقای بلینکن همچنین تأکید کرد که واشنگتن به انجام ترانزیت‌های هوایی و دریایی استاندارد از طریق تنگه تایوان ادامه خواهد داد.

وزیرخارجه امریکا در بخش دیگری از سخنان خود گفت که چین با برگزاری بزرگ‌ترین رزمایش خود در تنگه تایوان، نه تنها تایپه بلکه می‌خواهد همسایگان تایوان را هم بترساند.

بلینکن با بیان اینکه واکنش «افراطی و خطرناک» چین به سفر خانم پلوسی توجیهی ندارد، گفت که واشنگتن بارها برای پکن روشن کرده است که به دنبال ایجاد بحران نیست.

 

مطالب مرتبط