امریکا: ماهواره ایرانی «خیام» قابلیت جاسوسی دارد

وزارت خارجه امریکا از پرتاب ماهواره ایرانی خیام با موشک سایوز روسیه ابراز نگرانی کرده و گفته است که این ماهواره قابلیت جاسوسی دارد.blankبر بنیاد گزارش‌ها، آژانس فضایی روسیه ماهواره خیام را از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب کرده است.

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به پرتاب این موشک اعلام کرده که همکاری رو به رشد روسیه با ایران را باید به عنوان یک «تهدید عمیق» تلقی کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است: «ما از گزارش‌هایی مطلع هستیم که روسیه از طرف ایران، ماهواره‌ای پرتاب کرده است که «قابلیت‌های جاسوسی» قابل توجهی دارد.»

او افزوده که امریکا معتقد است تعمیق اتحاد روسیه با ایران موضوعی است که جهان باید به آن به عنوان یک تهدید نگاه کنند.

همچنین به‌دنبال ادامه گمانه‌زنی‌ها مبنی بر ارسال صدها پهپاد ایرانی به روسیه، یک مقام ارشد امریکایی در اظهاراتی گفته است، شماری از نیروهای روسیه برای چگونگی استفاده از این پهپادها، دوره‌های آموزشی در ایران سپری کردند.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، این مقام امریکایی تصریح کرده است: «در طول هفته‌های گذشته و به عنوان بخشی از توافق ارسال پهپادها از ایران به روسیه، مقامات روس دوره‌هایی آموزشی در ایران سپری کردند.»

او در ادامه افزود، ایران صدها پهپاد که بخشی از آنها قابلیت حمل اسلحه دارند را به روسیه ارسال خواهد کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا پیشتر در اظهاراتی با اشاره به احتمال استفاده از این پهپادها در جنگ اوکراین گفته بود، ایران پیشتر هواپیماهای بدون سرنشین مشابهی را به یمن برای شبه‌نظامیان حوثی ارسال کرده است.

سالیوان پیشتر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، ایران در ماه جون پهپادهایی از نوع «شاهد-۱۹۱» و «شاهد-۱۲۹» را برای یک هیات روسی به نمایش گذاشت، که قابلیت «مسلح شدن» داشتند.

این پهپادها به ضربات سنگینی که به اهداف وارد می‌کنند، شناخته شده و ممکن است روسیه از آنها برای حمله به پدافند موشکی «هیمارس» استفاده کند. هیمارس که پدافندی نقطه‌زن است، از جمله کمک‌های تسلیحاتی است که امریکا به اوکراین ارائه کرد.

مقامات روس و ایرانی از تایید خبر ارسال این پهپادها خودداری کرده‌اند، اما این اقدام حاکی از افزایش همکاری‌های نظامی بین دو کشور است. امری که باعث نگرانی سایر کشورها شده است.

مطالب مرتبط