گفتگوی مسئولان ادارات خط آهن افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان روی ایجاد دهلیز مشترک ترانزیتی با چین

اداره خط و آهن ازبکستان از گفتگوی نمایندگان ادارات راه آهن افغانستان، ازبکستان و قرقیزستان در مورد ایجاد یک دهلیز مشترک ترانزیتی با چین خبر داده است.blankخبرگزاری اینترفاکس به نقل از دفتر مطبوعاتی راه آهن ازبکستان گفته است که بخت‌الرحمان شرافت، عظمت سخیوف و حسن‌الدین حاصلوف؛ مسئولان خط آهن افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان این پروژه را از طریق ویدیوکنفرانس با هم گفتگو و بررسی کرده‌اند.

اداره راه آهن ازبکستان گفته که در این نشست از واخان کرویدور؛ یک شرکت تدارکاتی چینی نیز دعوت شده بود.

این اداره افزوده است: «طرفین در مورد سازماندهی کریدور جدید چین، قرقیزستان، ازبکستان و افغانستان و ایجاد شرایط سودمند متقابل برای تردد کالا از طریق این کریدور و مهمتر از همه معرفی تعرفه‌های رقابتی گفتگو کردند.»

بر اساس معلومات اداره خط آهن ازبکستان، در این پروژه برنامه‌ریزی شده است که محموله‌های تجارتی از کاشغر چین به منطقه اوش قرقیزستان از طریق جاده و بعد از طریق خط آهن به ازبکستان و بندر حیرتان منتقل شود.

خبرگزاری روسی اینترفاکس گفته است که در صورت ایجاد این دهلیز، ظرفیت انتقال کالاهای تجارتی از چین به افغانستان چندبرابر شود.

بر اساس تخمین این اداره، با راه اندازی این دهلیز، انتقال کالا از چین به افغانستان از ۳ هزار و ۵۰۰ کانتینر در سال می‌تواند به ۶۰ هزار کانتینر افزایش یابد.

مطالب مرتبط