ایران تلاش برای ترور جان بولتون را تکذیب کرد

در پی متهم شدن یک شهروند ایرانی به اتهام توطئه برای جان بولتون؛ مشاور پیشین امنیت ملی امریکا، وزارت خارجه ایران این تلاش برای ترور بولتون را تکذیب کرده است.blankناصر کنعانی؛ سخنگوی وزارت خارجه ایران، مقامات قضایی ایالات متحده را به «اتهام‌زنی بی‌پایان» علیه حکومت ایران متهم کرده و گفته است که این اتهامات بدون «ارائه مدرک معتبر و مستندات» است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران با توجه به گزارش‌ها در مورد ترور جان بولتون را «سیاست شکست خورده ایران هراسانه» عنوان کرده و گفته است که که ایالات متحده برای متهم کردن حکومت ایران «این بار از سناریوسازی در ارتباط با عناصر ورشکسته سیاسی و بی ارزش مانند بولتون» استفاده کرده است.

کنعانی افزوده است: « جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه اقدام علیه اتباع ایرانی به بهانه این اتهامات مضحک قویا هشدار می دهد و تاکید می کند حق هرگونه اقدام در چارچوب مقررات حقوق بین‌الملل برای دفاع از حقوق دولت و اتباع جمهوری اسلامی ایران را برای خود محفوظ می‌داند.»

این در حالی‌است که وزارت دادگستری امریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که یک عضو سپاه پاسداران ایران به تلاش برای ترور جان بولتون؛ مشاور امنیت ملی ایالات متحده در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ متهم شده است.

بنا به اعلام این وزارتخانه شهرام پورصفی معروف به مهدی رضایی، ۴۵ ساله با طرح پیشنهاد پرداخت ۳۰۰ هزار دالر به فرد یا افرادی که جان بولتون را به قتل برسانند به دنبال اجرای طرح ترور او بوده است.

مقامات امریکایی از طرف فردی که از شهرام پورصفی او را مامور ترور جان بولتون کرده بود در جریان این توطئه قرار گرفتند.

هویت این فرد فاش نشده است.

از انتقام‌گیری بابت حمله امریکا به کاروان قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس ایران به عنوان انگیزه احتمالی برای طرح ترور جان بولتون یاد شده است. قاسم سلیمانی در این حمله که ماه جنوری سال ۲۰۲۰ به دستور دونالد ترامپ؛ رییس‌جمهوری وقت امریکا در بغداد، پایتخت عراق صورت گرفت کشته شد.

در بیانیه وزارت دادگستری ایالات متحده آمده است که شهرام پورصفی بین ماه‌های اکتبر سال ۲۰۲۱ تا اپریل سال جاری با استفاده از یک پیام‌رسان رمزگذاری‌شده با فردی که قرار بود جان بولتون را ترور کند در تماس بود. در ادامه این بیانیه شهرام پورصفی متهم شده است که به این فرد ماموریت داده بود تا ضمن شناسایی محل زندگی جان بولتون از او عکسبرداری کند.

پولیس فدرال آمریکا (اف بی آی) با انتشار عکس‌هایی از شهرام پورصفی اعلام کرده که در تعقیب او است.

 

مطالب مرتبط