ده‌ها اقتصاددان امریکایی خواستار رهایی پول‌های مسدودشده افغانستان شدند

جوزف استیگلیتز؛ برنده جایزه نوبل اقتصاد و۷۰ اقتصاددان دیگر در نامه‌ای به جو بایدن؛ رییس‌ جمهوری امریکا خواستار آزادسازی پول‌های مسدودشده افغانستان شدند.blankبه گزارش خبرگزاری رویترز، این اقتصاددان‌های برجسته امریکا و کشورهایی مثل بریتانیا، آلمان و امارات از بایدن خواسته‌اند که میلیاردها دالر سرمایه افغانستان که توسط این کشورها مسدود شده‌ را به بانک مرکزی افغانستان بازگرداند.

در این نامه آمده که پول‌های مسدودشده، دارایی افغانستان است که به شدت به آن نیاز دارد؛ زیرا به باور آن‌ها حدود ۷۰ درصد مردم افغانستان توان تامین نیازهای اولیه‌شان را ندارند.

در این نامه آمده‌است: «مردم افغانستان برای حکومتی که انتخاب نکرده‌اند رنجی مضاعف متحمل شده‌اند. به منظور کاهش بحران انسانی و قراردادن اقتصاد افغانستان در مسیر بهبود، ما از شما می‌خواهیم که به بانک مرکزی افغانستان اجازه دهید تا ذخایر بین‌المللی خود را بازیابی کند.»

این نامه که خطاب به جانت یلن؛ وزیر خزانه‌داری امریکا نیز ارسال شده، توسط ۷۱ اقتصاددان و کارشناس دانشگاهی امضا شده که بسیاری از آن‌ها در ایالات متحده و همچنین آلمان، هند و بریتانیا مستقر هستند.

آن‌ها در این نامه، پیشنهاد اخیر امریکا به طالبان در مورد آزادسازی نیمی از دارایی افغانستان به منظور استفاده بشردوستانه در این کشور را رد کرده‌اند.

این در حالی است که امریکا و کشورهای غربی پس از تسلط طالبان بر افغانستان ذخایر ارزی کشور را مسدود کرده‌اند.

با روی کار آمدن طالبان، افغانستان با بحران شدید اقتصادی روبه‌رو شده، نظام بانکی سقوط کرده و فقر و گرسنگی روز به روز میان مردم تشدید شده‌است.

اگرچه طالبان بارها بر آزادسازی ذخایر ارزی افغانستان تاکید کرده‌اند؛ اما برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت دیگری برای رهایی از بحران کنونی در کشور نداشته‌اند.

مطالب مرتبط