یک‌سالگی دولت طالبان؛ نقض گسترده حقوق بشر به روایت سازمان ملل

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند که طالبان از آگوست سال گذشته تاکنون به طور گسترده مرتکب نقض حقوق بشر در افغانستان شده‌اند.blankاین کارشناسان روز جمعه، ۲۱ اسد در بیانیه‌ای گفته‌اند که طالبان در طی یک‌سال نه تنها به تعهدات خود در برابر جامعه جهانی عمل نکرده‌اند، بلکه بخش عمده دستاوردهای دو دهه گذشته در افغانستان را به نابودی کشانده‌اند.

در بیانیه کارشناسان سازمان ملل آمده‌است: «از آگوست سال گذشته شاهد نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان به ویژه حذف سیستماتیک زنان و دختر از جامعه بودیم، در هیچ جای دنیا ستم سیستماتیک علیه حقوق زنان و دختران صورت نگرفته است. خشونت و تبعیض را با هیچ دلیلی نمی‌توان توجیه کرد.»

کارشناسان سازمان ملل تاکید کرده‌اند که جامعه جهانی باید اقدامات سخت‌گیرانه‌ای را برای محافظت از افغان‌ها در برابر نقض حقوق بشر توسط طالبان انجام دهد.

آن‌ها هشدار داده‌اند که اگر اقدامات بیشتری برای معکوس‌کردن وضعیت رو به وخامت حقوق بشر به‌ویژه برای زنان و دختران انجام نشود، آینده افغانستان تاریک خواهد بود.

کارشناسان سازمان ملل ابراز تاسف کرده‌اند که هیچ علامتی که نشان‌دهنده تغییر وضعیت حقوق بشر در افغانستان باشد دیده نمی‌شود.

در بیانیه‌ی کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل آمده است که گزارش‌های روزانه، انواع خشونت از جمله قتل‌های غیرقانونی، ناپدید‌شدن، بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، افزایش خطرات استثمار زنان و دختران از جمله برای ازدواج اجباری را نشان می‌دهد.

کارشناسان سازمان از طالبان خواسته‌اند که حقوق بشر را رعایت کنند و به حق کار و آموزش دختران احترام بگذارند.

آن‌ها همچنین از طالبان خواسته‌اند که هرچه زودتر دروازه مکتب‌ها را به روی دختران باز کنند و اطمینان دهند که با گزارشگر ویژه حقوق بشر در زمینه تهیه گزارشی درباره نقض حقوق بشر همکاری صورت می‌گیرد.

آنان گفته‌اند: «ما مطمئن نیستیم که طالبان قصد دارند به تعهد خود مبنی بر احترام به حقوق بشر عمل کنند.»

کارشناسان می‌گویند که مکانیسم‌ها و نهادهای نظارتی مستقل از حقوق بشر لغو شده و اجرای عدالت به خطر افتاده است.

این کارشناسان در بخشی از بیانیه‌ای خود افزوده‌اند که در غیاب یک دولت فراگیر که نماینده تمام مردم افغانستان باشد، چشم‌انداز صلح طولانی‌مدت، آشتی و ثبات در حداقل باقی می‌ماند.

کارشناسان سازمان ملل از جامعه بین‌المللی نیز خواسته‌اند اطمینان حاصل کند که غیرنظامیان به‌طور عادلانه به کمک‌های بشردوستانه دسترسی دارند و جامعه بشردوستانه با زنان و گروه‌های اقلیت کار می‌کند.

آنان از جامعه جهانی خواسته‌اند که از مأموریت گزارشگر ویژه در مورد افغانستان برای گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر حمایت کند.

مطالب مرتبط