تجمع هواداران صدر در بغداد: عقب‌نشینی نمی‌کنیم

صدها نفر از هواداران مقتدی صدر؛ روحانی پرنفوذ شیعه در عراق در پی فراخوان او در منطقه سبز بغداد نماز جمعه برپا کرده و تاکید کردند که از انقلاب خود عقب‌نشینی نمی‌کنند.blankگرو‌های رقیب مقتدی صدر نیز ساعات عصر جمعه را برای تظاهرات در جاده منتهی به ساختمان مجلس در بغداد انتخاب کردند.

مقتدی صدر روز ۱۹ اسد هواداران خود را به یک قدرت‌‌نمایی دیگر در جریان نماز جمعه فراخواند تا قوه قضاییه وادار شود که با انحلال دوره کنونی مجلس و تعیین موعد جدید انتخابات در عراق موافقت کند.

با این حال، او تاکید کرده که خواهان اقداماتی مسالمت‌جویانه «برای کمک به اصلاحات» در کشور است و همگان باید منافع عراق را در اولویت قرار دهند.

گزارش خبرگزاری فرانسه از بغداد حاکی است که هزاران تن از حامیان او روز جمعه گرد آمدند و خواسته این روحانی شیعی را به‌حق دانستند.

طرفداران آقای صدر از دو هفته پیش پیاپی تظاهرات کرده و از جمله با حضور در مجلس، آن را همزمان با ایام محرم، به «حسینیه» مبدل کردند.

دور جدید اعتراضات مقتدی صدر و حامیانش از زمانی آغاز شد که احتمال نخست ‌وزیری محمد شیاع السودانی به گوش رسید.

نام آقای السودانی ده ماه پس از آخرین انتخابات در این کشور به عنوان نامزد احتمالی مقام نخست ‌وزیری مطرح شد.

گروه‌هایی که با اقدامات مقتدی صدر و جریان موسوم به صدری مخالف هستند، معتقدند که وضعیت ایجاد شده «آشوب» است و باید پایان یابد.

این گروه‌ها با عنوان ائتلاف «هماهنگی شیعیان عراق»، خود را مدافع ثبات و مخالف آشوب، توصیف می‌کنند.

در همین حال جناح رقیبان آقای صدر نیز در چارچوب کمیته‌ای زیر عنوان «سازماندهی تظاهرات برای حمایت از مشروعیت و حفاظت از سازمان‌های دولتی»، حامیان را به تظاهرات عصر جمعه در کنار «منطقه سبز» فرا خوانده‌اند.

به دلیل نبود دولتی باثبات در عراق، تعیین تکلیف پست ریاست جمهوری نیز که از سوی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شود، لنگ مانده است.

مطالب مرتبط