طالبان از ورود دیپلمات‌های هندی به کابل خبر دادند

حنفی وردک؛ معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر از ورود شماری از دیپلمات‌های هندی به کابل خبر داده‌است.blankاین مقام طالبان، امروز شنبه، ۲۲ اسد در توییتی نوشته‌است: «دیپلمات‌های سفارت هند به کابل رسیدند.»

او جزئیات بیش‌تری در این مورد ارائه نکرده‌است.

پیش از این، روزنامه هندو به نقل از یک مقام هندی گزارش داده‌بود که انتظار می‌رود سفارت هند در کابل که به تازگی بازگشایی شده، فعالیت‌های خود را در افغانستان افزایش دهد.

این روزنامه گفته‌بود که سفارت هند در کابل ۶۰ تا ۷۰ پرسنل دارد؛ اما هنوز هیچ گونه خدمات تسهیل ویزا را آغاز نکرده و تنها «تعداد محدودی» ویزا از مسیر الکترونیک برای شهروندان افغانستان صادر شده‌است.

مقامات هندی گفته‌اند که در حال حاضر سفارت این کشور در کابل بر توزیع غذا و دوا از طریق آژانس‌های مختلف و اطمینان از حفظ پروژه‌های هندی که به مقامات افغانستان واگذار شده، از جمله ایستگاه‌های برق و پروژه‌های آب متمرکز شده‌است.

منابع به روزنامه هندو گفته‌اند که اکنون بیش از ۶۰ پرسنل در سفارت این کشور در کابل مستقر هستند. این گروه متشکل از پنج تا هفت مقام دیپلماتیک است.

مقامات هند گفته بودند که این نیرو حدود یک‌سوم ظرفیت کامل در محوطه سفارت را تشکیل می‌دهد. یک مقام ارشد دولتی گفت که این قدرت می‌تواند در آینده نزدیک افزایش یابد.

از سویی هم، یک مقام هندی به روزنامه هندو گفته است که در کنار گروه‌های القاعده و داعش در افغانستان، درگیری داخلی طالبان و حضور آی‌اس‌آی، تهدیدهای جدی برای ماموریت هند در افغانستان است.

به گفته این مقام هند، حمله بر عبادتگاه شهروندان سیک در ۱۸ جون در کابل باعث شد تا تیم فنی سفارت هند در کابل یک بازبینی امنیتی انجام دهد و بازگشایی سفارت هند در کابل هم به همین دلیل به تعویق افتاده‌است.

هرچند طالبان از تامین امنیت سفارت هند به مقامات این کشور اطمینان داده‌اند؛ اما مقامات هند از تهدیدات امنیتی علیه سفارت این کشور نگران اند.

مطالب مرتبط