یک‌سالگی دولت طالبان؛ سوگواری نمادین خبرنگاران در مرگ آزادی بیان

همزمان با یک‌ساله شدن حکومت طالبان در افغانستان، گروهی از خبرنگاران که پس از تسلط این گروه به پاکستان پناه برده‌اند، در یک حرکت نمادین با افروختن شمع در سکوت در «مرگ آزادی بیان» زیر حاکمیت طالبان سوگواری کردند.blankاین گروه از خبرنگاران ساکن پاکستان، شامگاه شنبه، ۲۲ اسد در یک گردهمایی، طالبان را «دشمن آزادی بیان» خوانده و از کشورها جهان خواستار توجه نسبت به وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان در افغانستان شدند.

این خبرنگاران وضعیت آزادی بیان در افغانستان را نگران‌کننده خوانده و گفته‌اند که طالبان افغانستان را به «زندان خبرنگاران» تبدیل کرده‌اند.

آن‌ها گفته‌اند که پس از تسلط طالبان، خبرنگاران شاهد «مرگ» آزادی بیان در کشور بوده و طالبان تمام دستاوردهای ۲۰ ساله افغانستان را نابود کرده‌اند.

به گفته آن‌ها، خبرنگاران در داخل افغانستان و کشورهای همسایه با وضعیتی دشوار روبه‌رو هستند و نیاز است جهان به وضعیت خبرنگاران توجه کند.

این در حالی ‌است که طالبان محدودیت‌های وسیعی را بر فعالیت رسانه‌ها و خبرنگاران وضع کرده‌اند.

بر بنیاد گزارش‌ها، تاکنون ده‌ها خبرنگار از سوی این گروه، بازداشت، لت و کوب، شکنجه و تهدید شده‌اند.

اخیرا سازمان گزارشگران بدون مرز با نشر آماری گفته‌است که با تسلط طالبان بیش از ۶۰ درصد خبرنگاران وظایف‌شان را از دست داده‌‎اند.

این سازمان افزوده‌است که نزدیک به ۳۹ درصد رسانه‌های افغانستان پس از روی کار آمدن طالبان، متوقف شده و از فعالیت بازمانده‌اند.

در گزارش این سازمان آمده‌است که طالبان در یک سال گذشته ۷۰ خبرنگار را بازداشت کرده و شماری از خبرنگاران توسط دادگاه نظامی طالبان محاکمه شده و برخی از خبرنگاران اکنون در زندان طالبان به سر می‌برند.

در آخرین مورد، روز گذشته (شنبه ۲۲ اسد) ۱۰ خبرنگار و فعال رسانه‌ای که راه‌پیمایی اعتراضی زنان را در کابل پوشش می‌دادند از سوی طالبان بازداشت شدند.

گفته می‌شود طالبان خبرنگاران خارجی را فورا آزاد کردند؛ اما هنوز درباره خبرنگاران بازداشتی داخلی خبری در دست نیست.

مطالب مرتبط