غنی: با خروج از افغانستان از تحقیر رییس‌ جمهور توسط طالبان جلوگیری کردم

اشرف‌غنی؛ رییس‌ جمهوری فراری، بار دیگر از فرارش از کابل دفاع کرده و گفته‌است که فرار او به این دلیل بوده که طالبان نتوانند بار دیگر رییس ‌جمهور افغانستان را «تحقیر» کنند. او در روز پانزدهم آگوست به همراه میلیون‌ها دالر به وسیله چرخبال نظامی کشور را ترک کرد و ساعاتی بعد طالبان ارگ را تصرف کردند.blankاشرف‌غنی، روز یک‌شنبه، ۲۳ اسد در گفتگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته‌است که محیط اطراف‌اش در ارگ برای او مصون نبوده‌است. به گفته او به «یکی از آشپز‌های ارگ ۱۰۰ هزار دالر پیشنهاد شده‌بود» تا او را مسموم کند.

او در پاسخ به این سؤال که چرا مثل زلنسکی؛ رییس ‌جمهور اوکراین در کنار مردم خود قرار نگرفته و فرار کرده‌است، گفت که هرگز از مرگ نترسیده و دلیل خروج‌اش از افغانستان این بوده که «به طالبان و حامیان آنان یکبار دیگر مسرت تحقیر کردن یک رییس جمهور افغانستان» را ندهد.

او در این گفتگو بار دیگر ادعاهایی را رد کرد که گویا وی هنگام خروج از افغانستان ۱۶۹ میلیون دالر را با خود برده‌است.

این در حالی است که سازمان امریکایی «سیگار» گفته که غنی از مصاحبه مستقیم با بازرسان این نهاد درباره ادعای سرقت پول خودداری کرده و به ۵۰ سؤال در این باره پاسخ نداده‌است.

غنی اما پیش‌تر برای تحقیقات بین‌المللی درباره سرنوشت پول‌های مفقودشده اعلام آمادگی کرده‌بود.

غنی در این مصاحبه تازه همچنین توافقنامه صلح امریکا با طالبان را «فاجعه‌بار» خوانده و گفته‌است که در این روند، همه اصول یک مذاکره نقض شده و این توافق‌نامه با کاستی‌هایی همراه بوده‌است.

او گفته‌است: «باید این توافقنامه مشروط می‌بود؛ اما نه تنها شرایط مندرج در این توافقنامه عملی نشد؛ بلکه شریک ما، حکومت ایالات متحده، به صفت تطبیق‌کننده توافقنامه طالبان بر ما مبدل شد. با قطع کمک‌ها و هرگونه فشاری که متصور است، ما را تهدید کرد تا بیش از ۵۰۰۰ بی‌عاطفه‌ترین جنایتکاران را رها کنیم.»

پیش‌تر نیز اشرف‌غنی در گفتگو با شبکه تازه تاسیس ABN گفته‌بود که او هنوز رییس ‌جمهور «منتخب» افغانستان است و تا زمانی که قدرت توسط مردم به فرد دیگری منتقل نشود، او بر اساس قانون رییس ‌جمهور خواهد بود.

او همچنین مدعی شد که وزیر دفاع قبل از او فرار کرده‌بود و او آخرین کسی بود که کابل را ترک کرد.

اشرف‌غنی همچنین با توجه به سقوط نظامی که او در راس آن بود، دست‌های متعددی را در سقوط نظام دخیل دانسته و به خصوص نقش زلمی خلیلزاد؛ نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان و عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه پیشین را در این زمینه برجسته عنوان کرده‌بود.

او گفت: مشکل زلمی خلیلزاد با من این بود که من افغان و مسلمان بودم. به گفته او، خلیلزاد با طرح‌ها و وعده‌های خود قشر سیاسی افغانستان را تقسیم کرده‌بود.

او این مقام پیشین امریکا را یک فرد «بی‌کفایت، مفسد و منفور» خواند.

او همچنین عبدالله عبدالله را نیز از مقصرین سقوط نظام جمهوری و مسئول عدم تحکیم جمهوریت خوانده، گفت که در جریان هفت سال ۵۰ درصد حکومت تحت اثر داکتر عبدالله بود. «حال می‌خواهند تمام مسئولیت را به دوش من بیاندازند. آیا عبدالله مانع تمام اقدامات مثبت نبود؟»

آقای غنی ادعا کرد که آقای عبدالله قانون اساسی را قبول نداشت.

مطالب مرتبط