وزارت خارجه آمریکا: در افغانستان انواع تبعیض بر هزاره‌ها اعمال می‌شود

بخش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا با انتشار یک گزارش چند صفحه‌ای گفته است که در افغانستان انواع گوناگون تبعیض بر هزاره‌ها اعمال می‌شود.

blankدر این گزارش چند صفحه‌ای نگاشته شده است که تبعیض اجتماعی در برابر هزاره‌ها همواره جریان داشته که به طور عمده در قالب‌ اخاذی‌ها، سو رفتارها، وضع مالیات غیرقانونی، استخدام‌اجباری و گروگان گیری‌ها بازتاب می‌یابد.

در بخش دیگر این گزارش وزارت خارجه آمریکا از حضور نمادین برخی از افسران نظامی هزاره در اداره‌های پایین نهادهای امنیتی یادشده و گفته شده که افسران هزاره بیشتر در پُست‌های سمبولیک با صلاحیت‌های اندک در وزارت داخله استخدام می‌شوند و در میدان‌های نبرد نیز عمدتا سربازان ارتش و پلیس هزاره به ولایت‌های ناامن برای نبرد با مخالفان مسلح فرستاده می‌شوند.

وزارت خارجه آمریکا از گیروگان گیری‌های متعدد از مردم هزاره‌ در ولایت های زابل، غزنی و بغلان نیز یادکرده و گفته است:« در فوریه ۲۰۱۵ افراد مسلح ناشناس ۳۱ مرد هزاره را از یک بس در ولایت زابل پایین کردند و با خود بردند که ۱۹ تن آنها را در ماه می همان سال آزاد، هشت تن آنها را کشتند و از سرنوشت چهار تن آنها تاکنون خبری نیست».

در این گزارش از سوء رفتارها و اعمال تبعیض بر هندوباوران و اقلیت سیک‌های افغانستان نیز انتقاد شده که این اقلیت‌ها نیز دسترسی عادلانه به وظایف دولتی و خدمات اجتماعی ندارند.

 

 

 

 

مطالب مرتبط

comments s

  1. گزارش خوب:
    اما باید برای رفع این تبعیض سیستماتیک از طرف ارگ نشینان اقدام شود.
    واقعا هزاره ها شخصیت های کادر خوبی در ابعاد ملکی و نظامی دارند که باید در روند حکومتداری خوب از آنها استفاده شود.
    حذف ملیتها راه حل مشکلات افغانستان نسیت بلکه پذیریش آنها در کنار هم گره گشاهیی بحران است.

  2. در فوریه ۲۰۱۵ افراد مسلح ناشناس ۳۱ مرد هزاره را از یک بس در ولایت زابل پایین کردند و با خود بردند که ۱۹ تن آنها را در ماه می همان سال آزاد، هشت تن آنها را کشتند و از سرنوشت چهار تن آنها تاکنون خبری نیست».