قلعه تاریخی ضحاک غور در معرض نابودی قرار دارد

قلعه تاریخی ضحاک در ولایت غور، به دلیل آن چه که بی‌پروایی مسئولان حکومتی دانسته می‌شود؛ هم اکنون به یک متروکه مبدل شده است.

قلعه ضحاک در دو کیلومتری شرق شهر فیروز کوه، مرکز ولایت غور در منطقه «پوزه لیچ» موقعیت دارد و گفته‌های وجود دارد که قدامت این قلعه به ۸۰۰ سال پیش می‌رسد.blank

آنگونه که باشندگان غور به خبرگزاری افق گفته‌اند هم اکنون بسیاری از قسمت‌های این قلعه باستانی تخریب شده است و تاکنون دولت در راستای بازسازی و مرمت این قلعه کمتر کاری انجام نداده است.

کشمیر ملا خیل، از افرادی که در نزدیک این قلعه تاریخی سکونت دارد گفت: «دولت در بخش بازسازی و حفاظت این بناهای تاریخی کاری انجام نداده‌است».

پیشتر جاذبه‌های گردشگری قلعه ضحاک، پای بسیاری از خارجیان را به این قلعه کشانده بود اما حالا به نظر می‌رسد که کمتر گردشگری به این قلعه تاریخی متروک سر می‌زند؛ چرا که چالش‌های امنیتی در اطراف شهر فیروزکوه زبانه می‌کشد و بیم و هراس را در دل گردشگران خارجی ایجاد کرده است.

اما اقبال نظامی، سخن‌گوی پلیس غور به خبرگزاری افق گفت: «هیچ نوع تهدید امنیتی در اطراف قلعه ضحاک وجود ندارد».

از منظر مسئولان در اداره اطلاعات و فرهنگ غور، وضعیت آبده‌های تاریخی این ولایت به شمول منار جام و قلعه ضحاک نگران کننده است.

فخرالدین آریاپور، رییس اداره اطلاعات و فرهنگ غور از مسئولان در مرکز کشور می‌خواهد که بودجه لازم برای بازسازی این بناهای تاریخی را فراهم سازند.

او تاکید دارد که بیشتر آسیب‌های که به قلعه ضحاک رسیده از سوی نیروهای دولتی بوده است.  اما سخن‌گوی پلیس غور این ادعاها را رد می‌‎‌کند.

عبدالحی خطیبی، سخن‌گوی والی غور به خبرگزاری افق گفت که آبده‌های تاریخی این ولایت در وضعیت نگران کننده قرار دارد و تاکید کرد که وزارت اطلاعات و فرهنگ باید در این بخش کار کند.

انتقادهای بر نیروهای دولتی وارد می‌شود مبنی بر این که، در تخریب این بناهای تاریخی به گونه غیر مستقیم دست داشته‌اند. این نیروها از این قلعه تاریخی به عنوان پاسگاه امنیتی کار گرفته‌اند. حسن حکیمی، فعال مدنی به خبرگزاری افق گفت: «فکر می‌کنم که تاکنون هم از این قلعه به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌شود.»

اما تاکنون هم شماری از باشندگان غور به شمول نیروهای دولتی به این قلعه تاریخی سر می‌زنند اما نه برای دیدن این قلعه، بل به خاطر نوشیدن آب از چشمه‌ای آبی که به روایت ساکنان محل از بند بایان که ده‌ها کیلومتر از این قلعه فاصله دارد توسط نل به این قلعه آب می‌رساند.

حسن حکیمی، از فعالان مدنی غور به خبرگزاری افق گفت: «تمام اداره‌های دولتی و غیر دولتی در غور از چشمه آب قلعه ضحاک استفاده می‌کنند و با موتر آب به نهادهای شان انتقال می‌دهند که این خود یکی از عوامل تخریب این قلعه تاریخی می‌باشد.»blank

گزارش‌های هم وجود دارد که بخش‌های سرسبز این قلعه به چراگاه مواشی مبدل شده است و روزانه ده‌ها چوپان برای چراندن مواشی خود به قلعه سر می‌زنند.

به نظر می‌رسد که بسیاری از بناهای تاریخی ولایت غور در وضعیت بدی قرار دارند و در این بازه زمانی، حکومت نیز در بخش مرمت و بازسازی این آبده‌های تاریخی ناتوان به نظر می رسد.

پیشتر بخش آموزشی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو)  اعلام کرد که منار جام در معرض تهدید حذف از فهرست این سازمان قرار دارد و اقدامات حکومت در زمینه جلوگیری از تخریب این منار را به باد انتقاد گرفت.

مطالب مرتبط