دزدی‌های مسلحانه در پایتخت؛ مردم‌ شب‌ها پاسبانی می‌کنند

در روزهای نخست تسلط طالبان بر کابل، مردم بر این باور بودند که دزدی و دیگر جرایم جنایی در پایتخت کاهش چشمگیری‌ یافته و دزدان از ترس طالبان بیش از این دست به سرقت اموال مردم نخواهند زد؛ اما در هفته‌های اخیر، دزدی‌های مسلحانه زیادی گزارش شده‌است؛ طوری‌که گفته می‌شود دزدان حتی در روز روشن هم بر خانه و دکان‌ مردم یورش برده و اموال آن‌ها را به غارت می‌کنند. این وضعیت مردم را مجبور کرده‌ تا شب‌ها برای تامین امنیت‌شان پاسبانی کنند.blankدر کنار انفجارهای مرگبار منسوب به داعش، این وضعیت نیز موجب نگرانی فزاینده مردم نسبت به امنیت‌شان شده‌است. به گفته شهروندان، وضعیت به جایی رسیده است که دزدان حتی موترسایکل افراد را از زیرپای‌شان می‌برند.

بحران اقتصادی، افزایش فقر و بی‌کاری از دلایل عمده افزایش این نوع جرایم جنایی عنوان می‌شود.

شهروندان کابل نیز وضعیت نا به‌سامان عمومی را یکی از دلایل مهم افزایش جرایم جنایی و سرقت مسلحانه می‌دانند. به گفته این شهروندان، ناگزیری و نجات از مرگ بر اثر گرسنگی وضعیت را به جایی رسانده که شماری برای رهایی از این وضعیت دست به سرقت می‌زنند.

شماری از دکان‌داران هم می‌گویند که با توجه به اتفاقات اخیر، مردم بعد از غروب آفتاب جرأت گشت‌و‌گذار در بیرون را ندارند و دکان‌داران هم از ترس دزدان معمولا تلاش می‌کنند دکان‌ها‌ی‌شان را یکجا بسته و پیش از شام به خانه‌ برگردند.

حکومت طالبان اما تاکید می‌کند که نیروهای «امارت اسلامی» تلاش دارند تا جلو جرایم جنایی و سرقت‌های مسلحانه را بگیرند. چیزی که حکومت طالبان بر آن تاکید دارد، همکاری مردم با نیروهای «امارت اسلامی» است تا بتوانند به موقع از رویدادها جلوگیری کنند.

شهروندان کابل اما می‌گویند که دزدان بیش‌تر با محلات و کوچه‌ها آشنایی دارند؛ اما نیروهای طالبان به دلیل عدم آشنایی با محلات، نتوانسته‌اند جلو دزدان را بگیرند.

دزدی در روز روشن
محمدعلی؛ باشنده غرب کابل می‌گوید که هفته گذشته، سه دزد مسلح حوالی ساعت ۱:۰۰ بعد از ظهر وارد دکان او شده و موبایل و پول‌های او را با خودشان بردند. او می‌افزاید: «آن‌ها مسلح بودند، تفنگچه و برچه داشتند، ما کاری نتوانستیم هرچه خواستند بردند.»

این دکان‌دار می‌افزاید که دزدان دو موبایل و حدود ۳۵ هزار افغانی را از دکان او به زور برده‌اند.

به گفته محمدعلی، سارقان از دکان دیگری در همسایگی او نیز دو موبایل و حدود ۲۵ هزار افغانی را سرقت کردند.

صاحب این دکان نیز می‌گوید که دزدان با موتر آمده‌بودند. به گفته او، وقتی برادرش خواسته نمبرپلت آن را به خاطر بسپارد، دزدان به سوی او چندین گلوله شلیک کرده و از ساحه فرار گریخته‌اند.

او همچنین می‌گوید در آن رویداد به کسی آسیب نرسیده؛ اما دزدان بدون این‌که شناسایی شوند توانسته‌اند فرار کنند.

صابره؛ باشنده دیگر کابل نیز می‌گوید که دو شب پیش، دزدان مسلح در ایستگاه «سرپل» در منطقه «لب جر» بر یک خانه حمله کرده و تمام پول و وسایل قابل انتقال آن‌ها را با خودشان برده‌اند.

به گفته او، هفته گذشته هم دزدان در غرب کابل وارد خانه یک نانوا شده و مقدار زیادی پول، موبایل و حتی طلا از آن خانه سرقت کرده‌اند.

شهروندان همچنین می‌گویند که چند روز پیش نیز در این منطقه، سارقان موترسایکل یک مرد را که با خانم و دو کودک‌اش بر آن سوار بودند حوالی ساعت ۲:۰۰ بعد از ظهر با خود بردند.blankحرف بزنی شلیک می‌کنند
چمن‌علی؛ باشنده دیگر کابل می‌گوید که در این اواخر با توجه به سرقت‌هایی که روزانه در کوچه‌ها یا محلات به طور مسلحانه صورت می‌گیرد، مردم در نگرانی به سر می‌برند. او می‌گوید که او و همسایگانش همه روزه پیش از فرارسیدن شب، دکان‌های‌شان را به صورت همزمان می‌بندند و به خانه‌ می‌روند.

به گفته چمن‌علی، دکان‌داران ترس دارند که اگر یک یا دو دکان باز بمانند ممکن است مورد حمله سارقان قرار بگیرند.

علی‌احمد؛ دیگر شهروند پایتخت هم می‌گوید که مردم از ترس دزدها خواب آرام ندارند. او می‌گوید که از همسایگانش شنیده که از چندین خانه در نزدیکی آن‌ها دزدی شده‌است. به گفته او دزدها بیش‌تر مسلح اند و مردم نمی‌توانند در برابر آن‌ها حرف بزنند. او می‌افزاید که اگر کم‌ترین مقاومتی صورت بگیرد، دزدان به آن‌ها شلیک می‌کنند.

او می‌گوید که در روزهای اخیر که میزان سرقت‌های مسلحانه افزایش یافته، بسیاری از مردم جرات نمی‌کنند بعد از شام در بیرون گشت‌وگذار کنند. به گفته او همین که شام می‌شود در بسیاری جاها به خصوص پس‌کوچه‌های شهر، عبور و مرور مردم متوقف می‌گردد.

کشیک شبانه
در این میان، بسیاری از خانواده‌ها به صورت نوبتی از ترس دزدان و سارقان، شبانه پاسبانی می‌کنند.

نبی؛ باشنده کابل می‌گوید که او و همسایگانش چندین هفته است که شبانه به طور نوبتی نگهبانی می‌دهند تا مورد حمله دزدان قرار نگیرند. نبی می‌افزاید که این تصمیم پس از آن گرفته شده که در ساختمان آن‌ها یک خانه مورد سرقت قرار گرفته و موتر همسایه دیگرش دزدی شده‌است.

او می‌گوید که مردم شب‌ها خواب ندارند که مبادا دزد وارد خانه‌شان شده و تمام اموال آن‌ها را با خود شان ببرد.

محمد علی نیز می‌گوید که با چندین رویداد سرقت در محله آن‌ها، مردم محل تصمیم گرفته‌اند تا شبانه نوبتی یکی را مامور و نگهبان منازل‌شان بسازند تا بتوانند از دزدی و سرقت در امان بمانند.

پاسخ طالبان
در این میان، سعید خوستی؛ سخنگوی وزارت داخله طالبان اما می گوید که نیروهای «امارت اسلامی» تلاش دارند تا امنیت مردم را به خوبی تامین کرده و جلو دزدان و سارقان را بگیرند.

سخنگوی وزارت داخله می‌افزاید که تنها در یک هفته اخیر به تعداد ۷۰ نفر به اتهام جرایم جنایی و سرقت اموال مردم بازداشت شده‌اند. به گفته او این افراد به جرم‌شان اعتراف کرده و پرونده آن‌ها نیز به نهادهای عدلی و قضایی سپرده شده‌است.

آقای خوستی همچنین می‌گوید که حکومت طالبان خود را ملزم به تامین امنیت مردم و اموال آن‌ها می داند و نهایت تلاش خود را می‌کند تا امنیت مردم را به خوبی تامین کند.

او از مردم هم می‌خواهد که با نیروهای «امارت اسلامی» همکاری کنند تا بتوانند دزدان را شناسایی و به موقع از سرقت اموال مردم جلوگیری کنند.

این در حالی است که پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، افغانستان در یک بحران شدید اقتصادی قرار گرفته‌است. حکومت طالبان نیز تاکنون اقدامات مؤثری را در زمینه بهبود اوضاع عمومی نداشته‌است. به باور کارشناسان، حکومت مستقر می‌تواند با طرح‌ها و پلان‌های کارآمد کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت، وضعیت جاری را کنترل کند؛ اما دیده شود که این وضعیت به کجا خواهد کشید.

مطالب مرتبط