واکنش شدید بریتانیا و اسراییل به کاهش تعهدات اتمی ایران

رهبران بریتانیا و اسراییل با واکنش شدید در برابر تصمیم‌ ایران به کاهش تعهدات خود در چارچوب توافق اتمی، نسبت به عواقب این تصمیم به تهران هشدار داده‌اند.blank

بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌‌وزیر رژیم اسراییل با صدور بیانیه‌ای به جامعه جهانی هشدار داد که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد. او خواستار وضع تحریم‌های بیش‌تر علیه ایران شد.

روز دوشنبه، ۲۸ جوزا، خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از سخنگویان ترزا می؛ نخست‌وزیر بریتانیا گزارش داد: «ما درباره قصد ایران مبنی بر کاهش پای‌بندی به برجام به‌وضوح ابراز نگرانی کرده‌ایم. در صورتی‌که ایران اجرای تعهداتش را متوقف کند، ما همه گزینه‌هایی را که در اختیار داریم، در نظر خواهیم گرفت.»

نتانیاهو هم ضمن درخواست از جامعه جهانی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، هشدار داد که تل‌آویو هرگز اجازه نخواهد داد تهران به سلاح اتمی دست یابد.

در همین حال، سخنگوی دولت آلمان نیز روز گذشته از ایران خواست تا به تمام تعهدات‌اش در توافق هسته‌ای پای‌بند بماند.

در بیانیه نتانیاهو همچنین آمده‌است: «امروز ایران تهدید کرد که اورانیم را فراتر از سقف تعیین‌شده در توافق هسته‌ای، غنی‌سازی خواهد کرد. این ما را شگفت‌زده نکرده. اسراییل اجازه نمی‌دهد که ایران سلاح اتمی بسازد.»

روز دوشنبه، بهروز کمالوندی؛ سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در یک نشست خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک، گفت که با شتاب‌گرفتن روند تولید اورانیم غنی‌سازی‌شده با خلوص ۶۷/۳ درصد، ذخایر اورانیم غنی‌شده این کشور نهایتا تا ششم سرطان از سقف ۳۰۰ کیلو عبور خواهد کرد.

او همچنین از اروپایی‌ها خواست تا برای جلوگیری از اجرای این تصمیم ایران «به تعهدات خود در کاهش اثر تحریم‌های امریکا» عمل کنند.

مطالب مرتبط