ایران در عراق، انبارهای مخفی موشک ایجاد کرده‌است

رسانه‌های امریکایی به نقل از مقامات این کشور گفته‌اند که ایران با استفاده از هرج و مرج در عراق، ذخیره‌گاه‌های مخفی موشک‌های کوتاه‌برد ایجاد کرده‌است.blank

مقامات امریکایی از افزایش تهدید ایران در برابر منافع واشنگتن در خاورمیانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

الیسا سولتکین؛ نماینده دموکرات مجلس امریکا از میشیگان به روزنامه نیویارک‌تایمز گفته‌است: «کسی به این‌که در سال گذشته ایران موشک‌های بالستیک خود را به عراق برده تا بتواند خشونت را در منطقه بگستراند به اندازه کافی توجه نمی‌کند.»

این نماینده مجلس امریکا افزوده‌است که هرج و مرج و نابسامانی در دولت مرکزی عراق، ایران را در بهترین موقعیت برای سوء استفاده از ناآرامی‌ها در عراق قرار داده و تلاش دارد تا با اعمال نفوذ به تهدیدی جدی در خاورمیانه تبدیل شود.

خانم سولتکین از کارشناسان سابق خاورمیانه سی.آی.ای، سازمان اطلاعات مرکزی امریکا بوده که در عراق نیز فعالیت داشته‌است. او همچنین عضویت در تیم امنیت ملی جورج دبلیو بوش و باراک اوباما؛ رؤسای جمهوری سابق امریکا را در کارنامه خود دارد.

مقام‌های امنیتی امریکا گفته‌اند که این ذخیره‌گاه‌های موشک ایران، تهدیدی برای اسراییل و عربستان سعودی، متحدان امریکا در منطقه است.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده که فرانسه، آلمان و بریتانیا در نامه‌ای مشترک به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشته‌اند ایران موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای تولید کرده‌است.

به گزارش این خبرگزاری، نمایندگان این سه کشور در سازمان ملل متحد، در ماه اپریل با اشاره به سیستم موشکی شهاب، از دبیرکل این سازمان خواسته‌اند شورای امنیت را در جریان این فعالیت‌ها و ناسازگاری آن با قطعنامه این نهاد در ارتباط با برجام بگذارد.

همزمان روزنامه وال استریت‌ژورنال خبر داده که دولت امریکا در حال بررسی گسترش حضور نظامی خود در خاورمیانه است.

بر اساس گزارش‌ها اعزام ده فروند کشتی و سایر سخت‌افزارهای نظامی در کنار ۱۴ هزار نیروی نظامی تازه در قالب این طرح در حال بررسی است که برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه در نظر گرفته شده‌است.

مطالب مرتبط