وزیر داخله ایران: در اعتراضات اخیر ۲۲۵ نفر کشته شدند

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر داخله ایران، شامگاه شنبه ۱۰ جوزا ۱۳۹۹ برای نخستین بار آماری از تعداد کشته‌شدگان اعتراضات عقرب ۱۳۹۸ ارائه کرد. blank

در پی آغاز اعتراض‌ها به افزایش قیمت پطرول، اینترنت در ایران با اختلال روبرو شد و پس از آن که اعتراض‌ها در ایران گسترش یافت، دسترسی کاربران به وب‌سایت شماری از سایت‌های داخلی مانند خبرگزاری‌ها محدود شد.

این برای نخستین بار است که یک مقام رسمی ایران از شمار تقریبی کشته شدگان ناآرامی‌های آبان ماه سخن می‌گوید؛ حال آنکه هنوز هیچ فرد یا نهادی به عنوان مسئول اصلی این کشتار بی سابقه معرفی نشده است.

رحمانی‌فضلی در ادامه ادعای خود اعلام کرد که این «آموزش نظامی» چند ماه قبل عقرب، آغاز شده بود و حتی ورود سلاح قاچاق در مرزها بیشتر شده بود و گران شدن پطرول «بهانه برای ایجاد آشوب» در ایران بود.

او همچنین گفت که در اعتراضات عقرب هیچ مقابله مسلحانه‌ای با مردم نشد و به خویشتن‌داری و مراعات توصیه می‌شد.
وزیر داخله ایران علت شلیک به معترضان را حمله آنها به پاسگاه عنوان کرد.

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه در گزارشی تحقیقی نشان داد، بیش از ۷۵۰ تصویر و ویدیو از تیراندازی توسط نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن معترضان در این حوادث به جای مانده‌ است.

سرکوب شدید معترضان حوادث آبان‌ ماه عقرب بر اساس گزارشی که سازمان حقوق بشری عفو بین المللی با استناد به گزارش‌های دریافت شده از سوی شاهدان، منابع آگاه و خانواده‌های قربانیان تهیه کرده به قیمت جان حدود ۳۰۴ نفر از جمله ۱۰ زن و ۲۳ کودک تمام شده است.

او در ادامه با بیان اینکه حدود ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در اعتراضات عقرب کشته شدند، افزود: «همین روزها تعداد کشته‌های عقرب اعلام می‌شود. حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند».

مایک پمپئو، هفته گذشته، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن ۱۲ مقام ایرانی از جمله عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر داخله و حسین اشتری‌ فرمانده نیروی انتظامی این کشور را به دلیل نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

تصاویر فراوانی که توسط شهروندان گرفته و در شبکه‌های مجازی منتشر شد نشان می‌داد که نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران و بسیج با استفاده از سلاح‌های جنگی در نقاط مختلف ایران، به سوی معترضان به صورت مستقیم و هدفمند تیراندازی مستقیم کردند.

یکی از مرگبارترین سرکوب اعتراضات در ماهشهر(معشور) روی داد که به «کشتار نیزار» شناخته می‌شود.

تصاویر نشان می‌داد که نیروهای سپاه پاسداران با استفاده از سلاح‌های نیمه سنگین جنگی، همچون دوشکا و تیربار، معترضان را هدف قرار دادند.

مطالب مرتبط