طالبان در قلب تهران؛ اجتماع حامیان «امارت اسلامی» در پایتخت ایران

از دیروز به این‌سو، تصاویری در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که نشان می‌دهد، حامیان طالبان با پرچم سفید این گروه در یکی از پارک‌های تهران گردهم آمده‌اند.blankرسانه‌های خارجی و ایرانی هم از حضور ده‌ها حامی گروه طالبان در پارک ملت تهران خبر منتشر کردند.

به گزارش بی بی سی، کاربری که این عکس‌ها را منتشر کرده‌است، نوشته «کنارشان رفتم تا عکس بگیرم، اجازه نمی‌دادند ولی وقتی کمی پشتو حرف زدم و اختر مبارکی کردم آرام‌تر شدند و این چند فریم عکس را گرفتم».

این کاربر شمار این افراد را حدود «هفتاد نفر» تخمین زده‌است. ولی به گفته او، شماری از آنها حاضر نشدند که در عکس‌ها ظاهر شوند.
سایت خبری انصاف‌نیوز ایران هم به نقل از نگهبان پارک ملت تهران، شمار تجمع کنندگان را حدود ۱۰ نفر گزارش کرده‌است.

در گزارش این سایت خبری به نقل از یکی از نگهبانان پارک ملت آمده‌است: «مدت زمان زیادی نتوانستند تجمع کنند. فقط به اندازه‌ای که ما خبردار شویم و به آنها برسیم و بگیریمشان، ما آنها را گرفتیم و به کلانتری (دادستانی) ۱۴۵ تحویل دادیم و پرچم را از آنها گرفتیم. یعنی زمان محدودی بود و برای ما عجیب است در همین زمان کم اخبار آن منتشر شد. چون به آنها اجازه ندادیم تا ادامه بدهند.»

زهرا منصوری؛ خبرنگار انصاف‌نیوز نوشته که در پارک دو افغان را با لباس شبیه تجمع‌کنندگان دیده و از آنها درباره پرچم طالبان پرسیده‌است: «یکی از آن‌ها سکوت کرد و دیگری که کمی هم ترسیده بود، گفت ‘ما در تجمع شرکت نکردیم، از صبح خبر داشتیم که قرار است تجمع شود ولی سر کار رفتیم و به تجمع نرسیدیم.»

این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی در پی داشته‌است.

مختار وفایی کاربر افغان شبکه توییتر در حسابش نوشته که «طالبان در پارک ملت تهران، بر سر سفره انقلاب اسلامی ایران و زیر سایه آرامش برادران سپاهی شان عکس یادگاری گرفتند».

آقای وفایی گفته‌است که «در تهران اگر روسری یک خانم یک انچ عقب بیافتد، از چهارسو با گشت ارشاد محاصره می‌شود، اما هفتاد تن طالب چگونه در پارک ملت بی هیچ مزاحمتی از سوی سپاه تجمع کردند؟».

حسن انوری دیگر کابر توییتر نوشته که «عباس عراقچی؛ معاون سیاسی وزارت خارجه ایران در مصاحبه با تلویزیون طلوع حضور حتا یک طالب را بدون اطلاع حکومت ایران در این کشور انکار کرد. اما طالبان راحت در قلب ایران با بیرق شان عکس میگیرند‌».

او افزوده که «ایران هیچ وقت با ما صادق نخواهد بود».

دو هفته پیش، عباس عراقچی که به افغانستان سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای با تلویزیون طلوع در کابل گفت که گروه طالبان در ایران دفتری ندارد.

آقای عراقچی وجود نهادی از طالبان با نام «شورای مشهد» در ایران را نیز رد کرد و گفت که «این چیزی است که ممکن است طالبان برای خود درست کرده باشد ولی از نظر ما موضوعیت ندارد».

ایران از سال‌ها به این سو متهم به حمایت از طالبان است.

در سال جاری ریاست امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که یکی از فرمانده‌هان طالبان با تجهیزات سپاه پاسداران ایران در ولایت هرات بازداشت شده‌است.

مطالب مرتبط