پمپئو: ایران برای القاعده افغانستان دوم شده‌است

مایک پمپئو؛ وزیر امور خارجه امریکا می‌گوید که ایران به پایگاه اصلی شبکه تروریستی القاعده تبدیل شده‌است. به گفته او، ایران، افغانستان جدید برای این شبکه و حتا بدتر از آن است.blank

آقای پمپئو روز سه‌شنبه، ۲۳ جدی در یک نشست خبری در باشگاه ملی مطبوعات امریکا گفت که گفت که اعضای القاعده در افغانستان در کوهستان‌ها پنهان می‌شدند؛ اما در ایران زیر چتر رژیم حفاظت می‌شوند.

به گفته او، وضعیت کنونی ایران از نظر ارتباط با گروه القاعده، بدتر از افغانستان در زمان حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برای امریکا است.

وزیر خارجه امریکا در سخنان خود برای اولین بار به طور رسمی مرگ عبدالله احمد عبدالله معروف به ابو محمد المصری؛ از رهبران ارشد القاعده در یکی از جاده‌های تهران را تایید کرد.

پیش از این گزارش هایی مبنی بر ترور ابو محمد المصری؛ نفر دوم سازمان القاعده در تهران منتشر شده بود. روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده بود که اسراییل ابو محمد المصری را به نیابت از امریکا کشته است.

پمپئو افزود: «نتیجه حمایت ایران از القاعده این است که مخلوق شیطانی اسامه بن لادن در حال تقویت خود گسترش ابزارهای عملیاتی خود است. اگر ما این محور ایران-القاعده را نادیده بگیریم به بهای خطر افتادن خودمان تمام خواهد شد. باید این محور را به رسمیت بشناسیم، با آن روبرو شویم و بر آن غلبه کنیم.»

ساعتی پس از سخنان مایک پمپیو، محمد جواد ظریف؛ وزیر خارجه‌ ایران در تویتی نوشت: «هیچ‌کس فریب نمی‌خورد، تمام تروریست‌های ۱۱ سپتامبر از کشورهای محبوب پمپیو در خاورمیانه بودند و هیچ‌کدام در ایران نبودند.»

ایران در گذشته نیز از سوی امریکا متهم شده که از گروه القاعده حمایت می‌کند؛ اما همواره این اتهامات را رد کرده‌است.

مطالب مرتبط