تنش آبی افغانستان و ایران پس افتتاح بند کمال‌خان؛ رحمانی: ساختن بند حق ما است

نمایندگان مجلس در نشست امروز (چهارشنبه، ۱۸ حمل) این نهاد به اقدام مجلس نمایندگان ایران که در واکنش به افتتاح بند کمال‌خان در نیمروز، مصوبی را برای افزایش حق‌آب آن کشور تصویب کرده، واکنش نشان دادند. میر رحمان رحمانی؛ رییس مجلس گفت که مدیریت آب و ساختن بندها حق مردم افغانستان است.blankرحمانی افزود: «ما به عنوان یک جغرافیای مستقل، مطابق قانون ومعاهدات بین‌المللی می‌توانیم، از آب‌های داخلی کشور خویش مدیریت درست کرده، استفاده اعظمی کنیم».

ریس مجلس نمایندگان تأکید کرد که افغانستان علاقه‌مند زندگی «مسالمت‌آمیز و بدون مداخله و توام با حسن‌ هم‌جواری با کشورهای همسایه خود است».

اخیرا مجلس شورای اسلامی ایران طرحی را در واکنش به افتتاح بند کمال‌خان در ولایت نیمروز تصویب کرده است.

این مصوبه دولت ایران را ملزم می‌کند که برای «تثبیت، استمرار و افزایش» حق‌آبه این کشور در افغانستان اقدام سیاسی، اقتصادی و عمرانی را روی دست بگیرد و از آن به مجلس گزارش دهد.

در ویدیویی که از جریان نشست مجلس ایران منتشر شده، یک عضو این مجلس می‌گوید، با افتتاح بندکمال‌خان آب‌های مناطق مرزی آن کشور خشک شده است.

بند کمال‌خان در چهارم حمل توسط اشرف غنی؛ رییس جمهوری افتتاح شد.

او در مراسم افتتاح این بند گفت که افغانستان متعهد به رعایت حق‌آبه ایران براساس موافقت‌نامه‌ای است که در زمان صدارت محمد شفیق امضا شده است.

اشرف غنی در این مراسم خطاب به ایران گفت که «دیگر آب مفت نمی‌دهیم، بلکه با افتخار آب را در بدل نفت می‌فروشیم».

بند کمال‌خان در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر زرنج؛ مرکز ولایت نیمروز، در مسیر رودخانه هلمند اعمار شده که از کوه‌های افغانستان سرچشمه گرفته و به دریاچه هامون؛ دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران سرازیر می‌شود.

این بند ظرفیت ذخیره‌ ۵۲ میلیون مترمکعب آب را داراست.

بند کمال‌خان بیش از ۱۸۴ هزار هکتار زمین را آبیاری و بیش از ۹ مگاوات انرژی برق تولید خواهد کرد.

بند کمال‌خان در کنار بندهای سلما در هرات و بخش‌آباد در فراه، از بزرگ‌ترین بندهای آبی در غرب کشور به شمار می‌رود.

ایران همواره با اتفاقاتی در مسیر رودخانه‌های منتهی به این کشور، با حساسیت نگاه کرده‌است. ساخت بند کمال خان و آب‌گیری آن نیز یکی از نگرانی‌ها است که در سال‌های گذشته حتی موجب تهدید افغانستان از سوی مقام‌های ایرانی شده‌است؛ زیرا این امر، سبب کاهش آب در آن‌سوی مرز می‌شود؛ اما رییس جمهوری بارها گفته آب افغانستان از نفت ایران، ارزشمندتر است و بر مدیریت این منابع کشور تاکید کرده است.

مطالب مرتبط