امریکا: انتخابات ایران آزاد و عادلانه نبود

دولت امریکا ابراز تاسف کرده است که مردم ایران قادر به شرکت در یک انتخابات آزاد و عادلانه نبوده‌اند.blank وزارت خارجه امریکا در واکنش به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گفته است: « ایرانی ها از حق خود برای انتخاب رهبرانشان در یک فرایند انتخاباتی آزاد و عادلانه محروم شدند.»

یک سخنگوی وزارت خارجه امریکا که به شرط فاش نشدن نامش در صحبت با خبرگزاری‌ها، گفته که امریکا به مذاکرات غیرمستقیم با ایران برای احیای توافق هسته ای، برجام، که در وین اتریش جریان دارد ادامه خواهد داد.

به گفته او این مذاکرات پیشرفتی معنی دار داشته و واشنگتن خواهان پیشرفت بیشتر بر اساس آن است.

آقای رئیسی که برنده انتخابات ایران اعلام شده، در جریان رقابت های انتخاباتی قول داده بود در تلاش برای رفع تحریم های امریکا یک لحظه وقت تلف نکند که نشانه حمایت او از مذاکرات وین تعبیر شد.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ تحریم هایی را بر ابراهیم رئیسی اعمال کرد که گفته می‌شود به دلیل نقض حقوق بشر از جمله اعدام های دهه ۶۰ و نقش او در سرکوب اعتراضات سال ۱۳۸۸ بوده است.

آمار رسمی میزان مشارکت در انتخابات جمعه ۴۸.۸ درصد بوده است که بیش از شش درصد آن آرای باطله اعلام شده است.

وزارت داخله ایران روز شنبه اعلام کرد که ابراهیم رییسی با ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار رای در دور نخست پیروز شد.

براساس این اعلامیه او با به دست آوردن نزدیک به ۶۳ درصد از آرای انتخاباتی در رقابت با عبدالناصر همتی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، به پیروزی دست پیدا کرد.

تقریبا ۶۰۰ نفر از جمله ۴۰ زن برای نامزدی ثبت نام کرده بودند که در نهایت فقط صلاحیت هفت نفر توسط شورای ۱۲ نفره نگهبان تایید شد؛ شورایی غیرانتخابی که تصمیم گیر نهایی در ارتباط با صلاحیت نامزدهاست.

بسیاری از ایرانی ها با کمپین «رای بی رای» در این انتخابات شرکت نکردند.

از سویی هم، لیور هایات؛ سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، در اطلاعیه‌ای در توییتر خود گفته که انتخاب ابراهیم رئیسی باید زنگ خطری برای جامعه جهانی باشد چون او به پیشبرد سریع برنامه اتمی نظامی ایران متعهد است.

سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل افزوده که انتخاب رئیسی نیات واقعا شرورانه ایران را روشن می کند و باید باعث نگرانی شدید جامعه جهانی باشد. ایران تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد می کند.

در سایر تحولات از جمله رهبران روسیه، ترکیه، سوریه، عراق و امارات پیروزی آقای رئیسی را تبریک گفته اند. اما عفو بین الملل خواستار پیگرد بین المللی ابراهیم رئیسی به دلیل نقش او در اعدام های دهه ۶۰ مخالفان شده است.

ولادیمیر پوتین؛ رئیس‌جمهور روسیه، در پیام تبریک خود ابراز امیدواری کرده است که ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی به توسعه روز افزون همکاری دو جانبه سازنده در زمینه‌های مختلف و همچنین تعامل مشارکتی در امور بین الملل منجر شود.

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیام خود اعلام کرده که خواهان تقویت همکاری های دوجانبه با ایران است.

مطالب مرتبط