رییس جمهور منتخب ایران: با بایدن دیدار نمی‌کنم

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت که حاضر به ملاقات با جوبایدن؛ رئیس جمهوری آمریکا نیست و از واشنگتن خواست که به برجام برگردد.blankرئیسی امروز دوشنبه، ۳۱ جوزا  تاکید کرد: «دنیا باید بداند وضعیت با این حضور مردم در انتخابات تغییر کرده است. باید دنیا بداند که در سیاست خارجی تا امروز، فشار حداکثری کارساز نشده است و باید روی این موضوع تجدید نظر کند. باید بداند سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم منتهی نخواهد شد.»

او در عین حال گفت که دولت وی «تعامل با همه کشورهای دنیا را به عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهد کرد»

رئیسی افزود:«هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به این مذاکرات گره نخواهیم زد.»

به گفته او «برجام را امریکایی‌ها نقض کردند، طبق برجام شما متعهد به رفع همه تحریم‌ها بود اما نکردید. پیام من این است که به برجام برگردید و تعهدات خود را عمل کنید.» او از اروپا هم خواست که تحت فشارهای امریکا قرار نگیرد و آنچه متعهد شده‌ است عمل کند.

رئیس‌جمهور جدید ایران در رابطه با اتهام مشارکت در اعدام‌های ۶۷ و اتهام‌های حقوق بشری در موردش گفت: « من از ابتدای مسئولیت به‌عنوان حقوقدان مدافع حقوق مردم بودم. حقوق بشر محوری ترین مساله بوده است. امروز در جایگاه مدعی قرار داریم. تمام اقدامات من همواره در جهت دفاع از حقوق انسان ها بوده است.»

رئیسی تاکید کرد: «با تمام کسانی که اخلال در حقوق انسان‌ها کردند، دست به اقدامات داعشی زده‌اند، مدعی حقوق انسان‌ها بوده‌ام. امروز کسانی که نقض حقوق بشر می‌کنند باید پاسخگو باشند. اگر یک حقوقدان، قاضی از امنیت جامعه و حقوق انسان‌ها دفاع کرده، باید از او تقدیر شود.»

طبق اعلام وزارت داخله ایران، در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور که ۴۸.۸ درصد واجدین شرایط در آن شرکت کرده بودند، ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای توانست هشتمین رئیس جمهوری ایران شود.

مطالب مرتبط