ایران و اندونزیا خواستار توجه جهان به وضعیت مهاجرین افغان شدند

حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر امور خارجه ایران با رتنو مرسودی همتای اندونزیایی خود در مورد افغانستان گفتگو کرده و خواستار توجه جهان به وضعیت نگران‌کننده مهاجرین افغان شده‌است.blankطبق اعلام وزارت خارجه ایران، عبداللهیان امروز – پنج شنبه، ۲۹ میزان- در تماس تلفنی با رتنو مرسودی درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله افغانستان تبادل نظر کرده‌است.

وزیر خارجه ایران با اشاره به شرایط جاری و حملات اخیر داعش در افغانستان یادآوری کرده که طالبان در حفظ امنیت اقوام و پیروان مذاهب مختلف در برابر اقدامات «تروریستی» مسئولیت دارند.

او بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان هم تاکید کرده‌است.

وزیر امور خارجه ایران، توجه به پناهندگان افغان در کشورهای همسایه و ایران را مسئولیت جامعه جهانی دانسته‌است.

وزیر امور خارجه اندونزیا نیز در این گفتگوی تلفنی بر حفظ حقوق بشر و به‌ویژه حقوق زنان در افغانستان تاکید کرده و رسیدگی به امور پناهندگان افغان را مسئولیت انسانی دانسته که «نیازمند توجه ویژه جامعه جهانی است».

موج مهاجرت از کشور با سقوط دولت و افزایش بیکاری و بدترشدن وضعیت اقتصادی آغاز شد.

بخشی بزرگی از شهروندان کشور به ایران و پاکستان پناه برده که گفته می‌شود در شرایط ناگوار به‌سر می‌برند.

به تازگی صندوق بین المللی پول در گزارشی گفته که اقتصاد افغانستان امسال تا ۳۰ درصد منقبض می‌شود و این به احتمال زیاد باعث افزایش بحران مهاجرت خواهد شد که کشورهای همسایه، ترکیه و اروپا را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صندوق بین‌المللی پول گفته‌است با ایجاد موج جدید مهاجرت افغان‌ها، باری بر اقتصاد کشورهای میزبان خواهد بود که خود باعث بروز تنش‌های اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و فرهنگی در این کشورها خواهد شد.

مطالب مرتبط