نشست تهران؛ قریشی: در تلاش ایجاد تعامل میان طالبان و جهان هستیم

شاه‌محمود قریشی؛ وزیر خارجه پاکستان در نشست کشورهای همسایه افغانستان در تهران اعلام کرد که پاکستان دریافته‌است که طالبان خواستار تعامل با جامعه جهانی است و به توقعات کشورهای جهان توجه دارد. او افزود که کشورش تلاش می‌کند تعامل سودمندی میان طالبان و جامعه بین‌المللی ایجاد کند.blank

آقای قریشی در سخنرانی خود در این نشست گفت که براساس رایزنی‌های انجام‌شده مقامات پاکستانی با طالبان، «متوجه هستیم که آن‌ها به انتظارات و توقعات بین‌المللی توجه دارند و به دنبال این هستیم که تعامل سودمندی داشته باشند».

او افزود که باید جامعه جهانی به وضعیت اقتصادی مردم افغانستان توجه و از وقوع یک فاجعه انسانی در این کشور جلوگیری کند. او بار دیگر خواستار آزادسازی پول‌های منجمدشده افغانستان از سوی امریکا و کشورهای غربی شد.

وزیر خارجه پاکستان انتقال قدرت به طالبان را بدون خون‌ریزی توصیف کرده و در عین حال از وقوع فاجعه بشری در افغانستان به دلیل فقر هشدار داده‌است.

این دیپلمات ارشد پاکستانی گفت که ما همه به دنبال این هستیم که افغانستان به عنوان یک کشور همسایه دارای ثبات باشد.

مبارزه با تروریزم حیاتی است
شاه‌محمود قریشی در ادامه سخنان خود، مبارزه با تروریزم در افغانستان را حیاتی خواند.

وی گفت که مساله مهم مقابله با تروریزم و افراطی‌گری است و در این زمینه باید برای ایجاد ثبات در منطقه همکاری کنیم چرا که فعالیت‌ تروریست‌ها تهدیدی برای ثبات منطقه است. به گفته او، باید از وقوع منازعات جدید در این منطقه جلوگیری شود.

کابینه موقت و دولت فراگیر
وزیر خارجه پاکستان در ادامه سخنانش گفت که در حال حاضر شاهد تشکیل یک کابینه موقت در افغانستان هستیم و این می‌تواند زمینه را برای ایجاد یک دولت فراگیر در این کشور محقق کند.

او افزود: «معتقدیم اهمیت دارد حقوق مردم افغانستان محترم شمرده شود و در دولت فراگیر حضور داشته باشند.»

وی خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه و پسرانه نیز شد و گفت این موضوع اهمیت بالایی دارد.

نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان امروز چهارشنبه، ۵ عقرب در تهران برگزار شده و در آن شماری از وزاری خارجه کشورهای همسایه سخنرانی کرده‌اند. روسیه و چین نیز در این نشست به صورت مجازی حضور یافته‌اند و قرار است سرگئی لاورف درباره افغانستان سخنرانی کند.

مطالب مرتبط