ایران واگذاری سفارت افغانستان به طالبان را تکذیب کرد

سعید خطیب‌زاده؛ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران واگذاری سفارت افغانستان در تهران به طالبان را تکذیب کرده و گفته‌است که وضعیت سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف‌شده در کنوانسیون ۱۹۶۱ ویانا در خصوص روابط دیپلماتیک است.blank

همزمان با سفر مولوی امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه طالبان به تهران، ادعا می‌شد که دولت ایران، سفارت افغانستان را تحویل طالبان می‌دهد و سفیر دولت سابق افغانستان در تهران نیز ایران را به مقصد یک کشور اروپایی ترک کرده‌است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اما این ادعا را رد کرده و گفته‌است که فعالیت های دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانه‌های خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف‌شده در کنوانسیون ۱۹۶۱ ویانان در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچ‌گونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.

او امروز (یک‌شنبه، ۱۹ جدی) اعلام کرد که هیاتی از طالبان به رهبری امیرخان متقی به ایران سفر داشته و قرار است درباره همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور مذاکره شود.

خطیب‌زاده گفته‌است که ایران همواره بر ضرورت حفظ روابط اقتصادی و تجاری دو کشور در راستای منافع مردم کشور همسایه خصوصا در شرایط کنونی تاکید دارد.

براساس اعلام این وزارتخانه، در جریان این سفر قرار است در موضوعات مختلف اقتصادی و تجاری چون همکاری‌های بانکی، بازارچه‌های مرزی، معادن، تجارت و همکاری‌های ورزشی توافقاتی حاصل شود.

مطالب مرتبط