ناآرامی‌های مرگبار قزاقستان؛ رییس جمهوری تاجیکستان پیام تسلیت صادر کرد

امام علی رحمان؛ رییس‌جمهوری تاجیکستان امروز دوشنبه، ۲۰ جدی به همتای قزاقی‌اش نامه تسلیت فرستاده است. این در حالی‌است که پس از افزایش قیمت گاز نفتی مایع یا « ال‌پی‌جی » در نخستین روز سال میلادی جدید در قزاقستان، این کشور از یک هفته به این‌سو، صحنه اعتراضات مردمی و سرکوب شدید آنها توسط نیروهای امنیتی بوده است.blankرییس‌جمهوری تاجیکستان در نامه‌اش به قاسم جومارت توقایف، قزاق‌ها را مردم برادر تاجیک عنوان کرده و با نزدیکان قربانیان ناآرامی اخیر در قزاقستان ابراز همدردی کرده است.

در نامه امام علی رحمان آمده است: « به شما و مردم قزاقستان در رابطه با تلفات زیاد جانی بر اثر حادثه‌های فاجعه بار روزهای آخر در منطقه‌های کشور همدردی عمیق بیان می‌کنم.»

بر اساس اطلاع وزارت کشور قزاقستان، در ناآرامی‌های خونین هفته اخیر در این کشور ۱۶۴ نفر کُشته و ۷۹۳۹ نفر بازداشت شده‌اند.

به خاطر گرامیداشت یاد قربانیان ناآرامی و خشونت‌های اخیر امروز در قزاقستان عزای عمومی اعلام شده است.

علوم نیست آیا این عدد فقط شامل غیرنظامیان است یا نیروهای امنیتی را نیز در بر می‌گیرد. مقامات قزاق اوایل روز یکشنبه از کشته‌شدن ۱۶ پولیس و گارد ملی این کشور خبر داده بودند.

وزارت صحت قزاقستان پیشتر از زخمی‌شدن بیش از ۲۲۰۰ نفر خبر داده بود و وزارت کشور نیز اعلام کرده بود حدود ۱۳۰۰ نیروی امنیتی در جریان تظاهرات زخمی شده‌اند.

دفتر رییس جمهوری قزاقستان همچنین از بازداشت حدود ۵۸۰۰ نفر در تظاهرات یک هفته‌ای این کشور خبر داده است.

قاسم جومارت توقایف، رییس جمهوری قزاقستان، روز یکشنبه اعلام کرد نظم در کشور برقرار شده و مقامات مجددا کنترل ساختمان‌های حکومتی تحت تصرف معترضان را در دست گرفته‌اند.

مطالب مرتبط