مجاهد: افرادی که بی‌حجابی را ترویج می‌کردند، تنبیه شدند

به دنبال نشر گزارش‌ها مبنی بر بازداشت گسترده دختران جوان در غرب کابل از سوی طالبان، ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی این گروه ادعا می‌کند: «افرادی که به‌‌دنبال ترویج بی‌حجابی بودند تنبیه شدند».

ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی طالبان در واکنش به نشر گزارش‌ها مبنی بر بازداشت گسترده دختران به‌ اتهام «بدحجابی» در غرب کابل گفته است که گروهی از زنان برای جلوگیری از ترویج «بی‌حجابی» تنبیه شده‌اند.

او ادعا دارد که یک گروه از زنان از سوی «حلقات بیرونی» برای ترویج بی‌حجابی در شهرها توظیف شده‌اند.

در ویدیویی که طلوع‌نیوز نشر کرده، سخنگوی طالبان می‌گوید که برای جلوگیری از ترویج «بی‌حجابی»، پولیس زن این گروه در برخی از حوزه‌های کابل زنان را برای ساعاتی در حضور اعضای خانواده‌های‌شان برای «تنبیه و توصیه» توقیف کرده‌است.

سخنگوی طالبان ادعا دارد که این افراد دوباره آزاد شده و کسی بازداشت یا زندانی نشده‌ است.

این در حالی است که روز گذشته نیز در شبکه‌های اجتماعی ادعا شده بود که طالبان در منطقه‌ خیرخانه شهر کابل گروهی از زنان را بازداشت کرده‌اند؛ اما امر به معروف و نهی از منکر طالبان این ادعا را تکذیب کرده و گفته است که این گروه، زنان «گدا» را برای ثبت بیومتریک جمع‌آوری کرده‌ است.

پیشتر نیز منابع خبر داده بودند که طالبان ده‌ها دختر جوان را از منطقه‌ دشت برچی در غرب کابل «به بهانه‌ عدم رعایت حجاب» بازداشت کرده‌اند.

در همین حال، در یک پیام صوتی که به رسانه‌ها رسیده است، یک عضو طالبان گفته که امر به معروف و نهی از منکر این گروه امر کرده است که «هرکس که حجاب نداشت را مستقیم در موتر بیاندازید و در حوزه دو سه روز بندی‌ باشد».

این گزارش‌ها واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

گروهی از زنان موسوم به «جنبش زنان برای صلح و آزادی» بازداشت زنان را «غیرانسانی و خلاف تمام موازین اسلامی» خوانده و از مردم افغانستان خواسته است که در برابر این گروه سکوت نکنند.

این گروه از جامعه‌ جهانی هم خواسته است که از ادامه‌ تعامل با طالبان خودداری کند.

محمد محقق؛ رهبر حزب اسلامی افغانستان و عضو شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان هم گفت که «ربودن دختران» به بهانه حجاب در کابل «گزینشی» است و طالبان با این کار به دنبال تحقیر قومی و مذهبی یک ملیت خاص است.

رحمت‌الله نبیل؛ رییس پیشین امنیت ملی افغانستان نیز گفته که «خاموشی بعضی از سیاسیون، سران قومی و علمای دین در مورد اختطاف دختران و زنان توسط طالبان، نه تنها شریک بودن در این جنایت تاریخی، بلکه نوعی خیانت به وطن و مردم افغانستان است».

او گفته که «این خاموشی، خلاف تمام موازین اخلاقی، انسانی، اسلامی و ناموس‌داری افغانی است».

حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی هم گفته است که طالبان در کنار محروم كردن زنان و دختران، از تحصيل و کار، با توسل به رویکرد ناپسند جدید و به هدف ارعاب و سرکوب این بخش از جامعه، دست به اختطاف، شکنجه و آزار زنان زده‌اند.

در اعلامیه‌ این حزب آمده است که «این عمل زشت و نابخشودنی، اقدام جاهلانه‌ای است كه حیثیت و وقار زنان، دختران و خانواده‌ها را در معرض هتک حرمت قرار داده است».

حزب جمعیت خواستار اقدام جدی سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری شده‌است.

احمد مسعود؛ رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» نیز این اقدام طالبان را نکوهش کرده و گفته بود که آزار و بی‌حرمتی به زنان افغانستان، شنیع‌ترین نوع جنایت علیه بشریت است.

مسعود افزوده بود که آنچه امروز زیر نام شریعت علیه زنان افغانستان به اجرا گذاشته می‌شود «نه با اصول و ارزش‌های دین اسلام قابل جمع است و نه با هیچ ‌دین و آیین الهی و بشری».

او محروم‌ساختن زنان افغانستان از اساسی‌ترین حقوق انسانی‌شان را دشمنی با نیمی از پیکر جامعه و دشمنی حساب‌شده با توسعه بشری و پیشرفت یک ملت خوانده است.

در همین حال، ریچارد بنت؛ گزارشگر ویژه‌ حقوق‌ بشر سازمان ملل در امور افغانستان نیز در واکنش به بازداشت دختران به‌دلیل «بدحجابی» گفت که این کار بیانگر محدودیت‌های بیشتر طالبان بر آزادی زنان و تضعیف حقوق آنان است.

طالبان در بیش از دو سال گذشته محدودیت‌های گسترده‌ای بر حضور زنان در جامعه وضع و رعایت پوشش مورد نظر خود را «اجباری» اعلام کرده‌اند. از نظر این گروه صورت زنان نباید دیده شود.

مطالب مرتبط