فرمانده ارتش اوکراین برکنار شد

رسانه‌های امریکایی گزارش داده‌اند که ولودیمیر زلنسکی؛ رییس جمهور اوکراین فرمانده ارتش این کشور را برکنار کرد.

بربنیاد گزارش رسانه‌های امریکایی، ولودیمیر زلنسکی؛ رییس‌ جمهور اوکراین، جنرال والری زالوژنی؛ فرمانده ارتش این کشور را به دلیل نارضایتی از کار وی برکنار کرده است.

زلنسکی گفته است که از کار او راضی نیست، و پس از ماه‌ها اختلاف می‌خواهد او را برکنار کند.

به گزارش «واشینگتن پست» زلنسکی به زالوژنی گفته که مردم اوکراین از جنگ خسته شده‌اند، و حامیان بین‌المللی این کشور نیز کمک‌های نظامی‌شان را کاهش داده‌اند، بنابراین انتصاب یک فرمانده جدید شاید اوضاع را متحول کند.

گفته می‌شود، در دیداری که روز دوشنبه برگزار شده، رییس‌ جمهور و فرمانده ارتش به‌ویژه بر سر تعداد سربازانی که اوکراین باید در سال جاری بسیج کند، با هم درگیر شدند.

زالوژنی پیشنهاد بسیج حدود نیم میلیون نفر را داده است.

زلنسکی این رقم را با توجه به کمبود یونیفورم، اسلحه و امکانات آموزشی و چالش‌های احتمالی مرتبط با استخدام، غیرعملی دانست.

او همچنین گفته است که اوکراین بودجه لازم برای پرداخت حقوق این تعداد سرباز جدید را ندارد. زالوژنی نیز در پاسخ گفته که اوکراین در حال حاضر به دلیل تلفات فزاینده کمبود نیرو دارد، و همچنین باید به فکر مطابقت و مقابله با حدود چهارصدهزار سرباز جدیدی باشد که روسیه قصد دارد به زودی بسیج کند.

یکی از نامزدهای احتمالی برای جایگزینی زالوژنی، جنرال کایریلو بودانوف؛ فرمانده اطلاعات نظامی اوکراین است.

در صورت انتصاب او معلوم می‌شود که کی‌یف، در عدم نتیجه‌بخشی روش‌های جنگ کلاسیک، قصد دارد به تاکتیک‌های نبرد نامتقارن روی آورد.

گزینه دیگر جنرال اولکساندر سیرسکی؛ فرمانده نیروی زمینی ارتش اوکراین است. وی در ماه اول حمله روسیه به اوکراین وظیفه دفاع از کی‌یف را بر عهده داشت، و بعدا در پاییز ۲۰۲۲ یک ضدحمله موفق در شمال شرقی منطقه خارکیف را سازماندهی کرد.

بربنیاد گزارش‌ها، زلنسکی به زالوژنی پست دیگری پیشنهاد کرده است، اما جنرال ۵۰ ساله نپذیرفته و قصد بازنشستگی دارد.

او فعلا در سمت خود باقی می‌ماند تا دستور رسمی برکناری‌اش صادر شود.

مطالب مرتبط