قاچاقبر بزرگ مواد مخدر به کمک‌ رهبر طالبان وارد تجارت با چین شد

فارن پالیسی گزارش داده که بشر نورزی؛ حامی مالی طالبان و قاچاقبر بزرگ مواد مخدر افغانستان که در گوانتانامو زندانی بود با حمایت ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان وارد تجارت با چین شده است.

blank

فارن پالیسی، روز شنبه، ۲۱ دلو گزارش داد که بشر نورزی مشهور به حاجی بشر، یکی از قاچاقبران بزرگ مواد مخدر پس از آزادی از زندان گوانتانامو، با حمایت ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رهبر طالبان تجارت با چین را آغاز کرده است.

این مجله در گزارش خود افزوده که نورزی دست‌کم دو قرارداد «مبهم» را در بخش معدن و پتروشیمی به دست آورده است که هیچ سودی برای شهروندان افغان ندارد.

فارن پالیسی از نورزی به‌عنوان «سلطان مواد مخدر» نام برده است.

براساس این گزارش، «امپراتوری هروئین نورزی» به جنگ طولانی طالبان در افغانستان کمک مالی کرده است.

در این گزارش آمده که این قاچاقبر در حال حاضر یکی از افراد نزدیک به ملا هبت‌الله است.

این در حالی است که نورزی در سپتامبر ۲۰۲۲ در توافقی که توسط دولت بایدن برای بازگرداندن مارک فریکس، یک عضو نیروهای دریایی امریکا که از سوی طالبان گروگان گرفته شده بود، آزاد شد.

جاوید نورانی؛ کارشناس بخش معدن افغانستان به این مجله گفته که نورزی بدون داشتن تخصص در زمینه معدن، پس از بازگشت به افغانستان زیر سلطه طالبان، با حمایت رهبر این گروه چندین قرارداد در بخش استخراج طلا و نفت و گاز در شمال افغانستان را به دست آورده است.

نورانی تاکید کرده که شرکت نفت و گاز افغان – چین که با شراکت بشر نورزی و یک شرکت چینی ایجاد شده، قراردادهای استخراج معدن را به دست آورده است.

در همین حال، یک منبع آگاه که از افشای هویتش خودداری کرده، به فارن پالیسی گفته که این قاچاقبر مواد مخدر به امیرخان متقی؛ وزیر خارجه طالبان که در قراردادهای معدن نقش مهمی دارد، نزدیک است.

براساس این گزارش، دولت چین که حدود یک میلیون مسلمان اویغور را در این کشور زندانی کرده است، به نظر می‌رسد از رفتار افراط‌گرایانه طالبان نگران نیست.

چین از جمله کشورهایی است که پس از تسلط طالبان بر افغانستان، روابط خود با این گروه را برقرار کرده است.

در روزهای اخیر، رییس جمهور این کشور اعتمادنامه سفیر طالبان در پکن را نیز پذیرفت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *