گوترش از نقض وحشتناک حقوق بشر و حمایت طالبان از تروریستان انتقاد کرد

آنتونیو گوترش؛ دبیر کل سازمان ملل متحد نقض حقوق بشر به ویژه حقوق زنان توسط طالبان در افغانستان «وحشتناک» خواند و نیز از حمایت طالبان از تروریست‌ها در افغانستان انتقاد کرد.

آقای گوترش که امروز چهارشنبه، 28 سنبله پیش از آغاز نشست شورای امنیت سازمان ملل، در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، گفت که از نقض فاحش حقوق زنان، تبعیض علیه گروه‌های قومی و همچنین صدور تروریزم از افغانستان به دیگر کشورها نگران است.

او در این نشست خبری در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت که سرکوب زنان، بدترین ویژگی رژیم طالبان در افغانستان است.

دبیر کل سازمان ملل گفت: «ما به شدت نگران همه موارد نقض حقوق بشر هستیم و همچنین درباره تبعیض و سرکوب گروه‌های قومی در چارچوب نظام سلطه‌گرانه فعلی در افغانستان نگرانی عمیقی داریم».

گوترش همچنین نسبت به حمایت طالبان از گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و هشدار داد که این گروه‌ها ممکن است به سایر کشورها نیز نفوذ کنند.

او همزمان تاکید کرد که هرچند سازمان ملل برای بهبود وضعیت افغانستان تلاش می‌کند اما این کار را دشوار خواند و گفت که طالبان در شرایط فعلی آماده همکاری نیستند.

وی افزود که سازمان ملل به زودی نشست فوق‌العاده‌ای را درباره افغانستان برگزار می‌کند.

این در حالی است که نشست شورای امنیت سازمان ملل هم‌اکنون جریان دارد و در آن وضعیت افغانستان از سوی اعضای شورای امنیت به بررسی گرفته می‌شود.

در این نشست نمایندگان شماری از کشورها از نقض گسترده حقوق بشر توسط طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کردند و خواستار پاسخگویی این گروه شدند.

نمایندگان کشورها همچنین از رشد تروریزم در افغانستان تحت کنترل طالبان ابراز نگرانی کردند. نماینده روسیه در این نشست که به رغم اقدامات طالبان علیه داعش خراسان، این گروه توانسته حملاتی در کشورهای دیگر انجام دهد و این یک نگرانی جدی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *