حمله حزب‌الله به یک پایگاه نظامی دریایی اسراییل

حزب‌الله از حمله تازه‌ای علیه رژیم اسراییل خبر داده و اعلام کرده است که یک پایگاه دریایی این رژیم را هدف قرار داده‌ است.

 

حزب‌الله اعلام کرده است که بامداد امروز دوشنبه، ۲۳ میزان به پایگاه دریایی استلا ماریس در نزدیکی بندر حیفا در شمال اسرائیل حمله کرده است.

مشخص نیست که این حمله چه خسارات احتمالی بر جا گذاشته است. ارتش رژیم اسراییل پیشتر نیز از شلیک حدود ۱۰ پرتابه از سوی لبنان خبر داده و اعلام کرده بود که «بیشتر» پرتابه‌ها رهگیری شده‌اند.

حزب‌الله می‌گوید که این حمله «به نام» سید حسن نصر‌الله انجام گرفته است.

در همین حال، پیشتر رییس ستاد کل ارتش رژیم اسرائیل اذعان کرد که حمله پهپادی حزب‌الله به یک پایگاه نظامی آموزشی «ضربه بزرگی» محسوب می‌شود.

او گفت اسراییل در جنگ است و افزود که حمله به یک مرکز نظامی این رژیم «سخت» و نتیجه‌اش «دردناک» است.

حزب‌الله حالا از حمله به یک پایگاه دریایی در نزدیکی حیفا خبر داده و از سوی دیگر می‌گوید مواضع سربازان اسرائیلی را که در نزدیکی روستای مرکبا قصد نفوذ به خاک لبنان را داشتند با توپخانه هدف قرار داده است.

نیروهای «بی‌مصرف»

از سوی دیگر، پس از تقاضای نخست‌وزیر رژیم اسراییل مبنی بر خروج یونیفل از مرز لبنان، سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان (یونیفل) اعلام کرد که لبنان را ترک نمی‌کند؛ اما یک وزیر رژیم اسرائیل صلحبانان سازمان ملل در جنوب لبنان را «نیرویی بی‌مصرف» خوانده و گفته آن‌ها در حفاظت از شهروندان اسرائيل در مقابل حملات حزب‌الله ناتوان هستند.

 

الی کوهن گفته که اسرائیل برای تامین امنیت شهروندان خود «هر کاری» که لازم باشد انجام خواهد داد و افزوده: «اگر سازمان ملل نمی‌تواند کمک کند بهتر است نیروهای خود را از مناطق جنگی خارج کند.»

اظهارات کوهن پس از تماس تلفونی وزرای دفاع اسرائیل و امریکا مطرح شده است که در آن لوید آستین؛ وزیر دفاع امریکا از اسرائیل خواست تا برای تضمین امنیت صلحبانان سازمان ملل و شهروندان غیرنظامی بیشتر تلاش کند.

این در حالی است که پس از درخواست بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسراییل برای خروج نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد در جنوب لبنان (یونیفل)، سخنگوی این نیروها اعلام کرد هرگز نیروهای یونیفل خارج نخواهند شد.

آندریا تننتی؛ سخنگوی یونیفل به روزنامه «الجمهوریه» لبنان گفته که وضعیت نیروهای یونیفل در لبنان در روزهای اخیر مخصوصا پس از حمله اسراییل، نگران کننده است.

او افزوده که این نیروها تصمیم گرفته‌اند بنا به درخواست شورای امنیت بمانند و به درخواست این شورا جواب دهند نه به برخی طرف‌های عضو آن.

پیشتر بنیامین نتانیاهو؛ نخست‌وزیر اسراییل از سازمان ملل متحد خواسته بود فورا نیروهای یونیفل را از جنوب لبنان تخلیه کند.

تننتی گفت: «در این مواقع آنچه برای سازمان ملل مهم است این است که پرچمش را در آسمان جنوب لبنان برافرازد. بنابراین یونیفل تصمیم گرفت بماند اما وضعیت واقعا سخت است. تجاوزات اسراییل به یونیفل نه فقط نقض قوانین ۱۷۰۱ که برخلاف قوانین بین‌المللی انسانی است چرا که طرف‌ها باید به نیروهای حافظ صلح احترام بگذارند و از امنیت آنها حفاظت کنند.»

او در مورد فعالیت نیروهای بین‌المللی در جنوب لبنان گفت که فعالیت آن‌ها ادامه دارد؛ اما تحرکات نیروها محدود شده؛ زیرا خروج از پایگاه‌ها سخت شده است.

او افزود که یونیفل به نظارت و ارائه گزارش‌ها به شورای امنیت ادامه می‌دهد و در حد توان تلاش می‌کند به اهالی جنوب لبنان کمک کند؛ اما حتی ارائه همین کمک‌ها سخت است؛ زیرا نیروهای یونیفل و نمایندگان بشردوستانه آن در امنیت نیستند.

سخنگوی یونیفل بار دیگر خواستار بازگشت به قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت شد و گفت که تمامی مفاد این قطعنامه مشروع است و تنها باید اجرا شود و لازمه این اجرا هم پایبندی دوطرف، برقراری ثبات در جنوب لبنان، بازگشت ارتش لبنان به جنوب، توقف نقض‌های هوایی و زمینی و خلع سلاح در طرف لبنان مابین رودخانه لیتانی و خط آبی است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *