اولین گروه کُر موسیقی تاریخ افغانستان در مسابقات جهانی ۲۰۱۶ شرکت می کند

نخستین گروه کُر ((گروه هم‌سرایان))تاریخ موسیقی افغانستان در بین صفحه های پراکنده مهاجرت  شکل گرفت.2376A99B43FE284D82665EAB82D689364102A70B545B03103Fpimgpsh_fullsize_distr

به گزارش افق “نور امید” نخستین گروه کُر افغانستان است که تا کنون به صورت رسمی اعلان کرده است٬ این گروه در ایران  ازمیان جوان افغانستانی مهاجرشکل گرفته است.

امید نوری جوانی۲۲ ساله که استاد این گروه است در گفتگویی به افق گفت که او بنیانگذار اُپرا در افغانستان و نخستین خواننده ی اُپرای افغانستان است .

این جوان می گوید هدف این گروه رشد استعداد های جوان مهاجر در ایران است که تمام علاقه و شوق شان به موسیقی است.

آقای نوری می گوید با آموزش دادن موسیقی به تعدادی از علاقه مندان دختر و مردجوان افغانستانی مهاجر در ایران به مدت ۷ماه توانسته که نخستین گروه کُر  کشور افغانستان را شکل دهد و موسیقی کُرال را در این کشور پایه ریزی کند.
یکی از اعضای گروه اقای محمود اعتماد می گوید نام این گروه کُر “نور امید” است و اعضای این گروه همه شان کسانی بودند که هیچ پیش زمینه و سابقه ای در موسیقی نداشتند وتنها به مدت ۵ ماه براساس علاقمندی و تلاش استاد گروه، امید نوری، سلفژ و تئوری موسیقی را فرا گرفتند و سپس به مدت ۲ ماه به تمرینات آوازی پرداختند.
خانم لطیفه خاشعی یکی دیگر از اعضای  این گروه است که می گوید گروه کُر “نور امید” ۳۰ آوازه خوان دارد که شامل ۴ باس ، ۸ تنور ، ۸ آلتو و ۱۰ سوپرانو می باشد.
این برای نخستین بار است که افغانستان دارای یک گروه آوازی ۴ بخشی شده است.56FB4D589513D46821E39C3C0375476B6E9554E404CAF74C15pimgpsh_fullsize_distr

گروه هایی که پیش از این در افغانستان فعالیت داشتند همگی گروه هایی یک صدایی (اونیسون) با یک خط ملودی و بدون همراهی آوازی بودند.
این گروه امروز در رپرتوار خود در اجرایی قطعاتی از آهنگسازان معتبر تاریخ موسیقی نظیر Shubert و vecchi را اجرا نمودند.
همچنین گروه کُر “نور امید” برای نخستین بار در تاریخ افغانستان به عنوان نماینده ی افغانستان در مسابقات جهانی World choir games 2016 شرکت میکند.

امید نوری استاد و مسول این گروه می گوید:این گروه که یک گروه مستقل است با امید آینده ای بهتر برای افغانستان فعالیت خود را آغاز کرده است.

همچنان مسول این گروه می گوید برای علاقمندان به این موسیقی سایتی طراحی و اماده شده است که جوانان و اصحاب موسیقی می توانند از ان استفاده نماید.

قابل یاد اوری است که امید نوری اولین جوان افغانستانی است که به صورت حرفه ای در موسسات عالی موسیقی ایران  موسیقی تدریس می کند.

خاطرنشان باید کردکه مسابقات جهانی گروه های گر در سال ۲۰۱۶ در فدراتیف روسیه برگزار می گردد.

تاریخچه گروه گر

گروه کُر، کُرالیا گروه هم‌سرایان٬ گروهی موسیقیایی متشکل از خوانندگان است.

البته باید در نظر داشت موسیقی کرال، به قطعاتی گفته می‌شود که برای اجرای چنین گروهی نوشته می‌شود.

به گروهی از خوانندگان که اجرای گروهی دارند، گروه کر یا گروه هم‌سرایان گفته می‌شود.

اصطلاح گروه کر غالباً به گروه‌های وابسته به کلیسا اطلاق می‌شود؛ (فارغ از این که جزء اعضای اصلی گروه کر هستند یا نه)، و دسته دوم به گروه‌هایی اشاره دارد که در سالن‌های کنسرت یا تئاتر به اجرا می‌پردازند.

البته این تفاوت چندان سخت‌گیرانه نیست. اصطلاح “کر” در شکلی دیگر به معنای زیرمجموعه‌ای از اجرای دسته‌جمعی به کار می‌رود. بدین‌ترتیب ممکن است به عباراتی مانند “کر سازهای بادی چوبی ارکستر، یا “کرهای” گوناگون مجموعه‌ای از صداها یا سازها در ساخته‌ای پلی کرال بربخوریم.

دراوراتورها و مس های معمول سده‌های هجدهم تا بیست و یکم، از واژه گروه کر یا همسرایان برای نشان دادن وجود بیش از یک خواننده در هر بخش برای مقایسه با کوارتت تک‌خوان‌هایی نیز که در این کارها وجود دارد، به کار می‌رفته و می‌رود.

 نشانی سایت  گروه موسیقی کر افغانستان www.nooreomidco.com

مطالب مرتبط

یک نظر

  1. ماشالله واقعا افرین انشالله همیشه سربلند باشید همیشه موفق باشید