آگاهان: در نشست مسکو تیم‌های استخباراتی گفت‌وگو می‌کنند نه مردم افغانستان

شماری از آگاهان سیاسی می‌گویند در نشست صلح مسکو که قرار است فردا برگزار شود، تیم‌های استخباراتی باهم گفت‌وگو می‌کنند نه مردم افغانستان. در این نشست رهبران برخی احزاب سیاسی، شخصیت‌های سیاسی با نفوذ و نمایندگان طالبان پس از ۱۸ سال دور میز نشسته و در مورد صلح گفت‌وگو می‌کنند.

blank

جاوید کوهستانی، یکی از کارشناسان مسائل سیاسی با ابراز خوش‌بینی از پیامد این نشست به خبرگزاری افق گفت در نشست مسکو جنگ‌جویان جدید «طالبان» با جنگ‌جویان سابق«مجاهدین» در غیاب نماینده حکومت، فعالین مدنی و مدافعین حقوق بشر گفت‌وگو خواهند کرد.

آقای کوهستانی افزود : «از نیروهای جوان سیاسی کشور در این نشست دعوت نشده و یک نوع دیدگاه استخباراتی شکل گرفته و حلقات که با مسکو رابطه استخباراتی نزدیک دارند مانند حامد کرزی رییس جمهور پیشین و تیم‌شان و از طرف دیگر طالبان، اشتراک می‌کنند. در این نشست تیم‌های استخباراتی با هم مذاکره می‌کنند نه مردم افغانستان.»

به گفته او، در این نشست فعالین مدنی به عنوان پل ارتباطی بین مردم و حکومت، احزاب سیاسی و مدافعین حقوق بشر شرکت ندارند که نگرانی‌های خود را در مورد آینده کشور با طالبان و اشتراک کنندگان این نشست در میان بگذارند.

از سوی‌هم مطیع الله خروتی، یکی دیگر از کارشناسان مسائل سیاسی به خبرگزار افق گفت نشست مسکو خلاف منافع ملی، برضد خواست مردم و بخاطر تضعیف نظام کنونی برگزار شده است.

آقای خروتی افزود که نشست مسکو از سوی افرادی سازمان‌دهی می‌شود که بخاطر رسیدن به قدرت به دهل بیگانگان از جمله «پاکستان، روسیه و ایران» می‌رقصند.

وی تصریح کرد: «نشست مسکو در شرایط کنونی که قرار است افغانستان به یک بحران بزرگ مواجه شود، برای مردم افغانستان زهر است.»

به گفته او، بجای گدایی صلح از پاکستان، روسیه و کشورهای دیگر رهبران احزاب سیاسی باید در همسوی با حکومت برای رسیدن به صلح تلاش کنند.

امرلله صالح، وزیر پیشین امور داخله هم در صفحه رسمی فسبوک خود نوشته است، اشتراک در کنفرانس مسکو با دور زدن از ارزش‌ها و قربانی‌ها نشان دهنده اوج افسردگی ، بیگانگی از خواست همگانی و تضرع در برابر «تروریست» را نشان می‌دهد.

وی افزوده: «تبسم به دشمن زهر پاشی بر روحیه ملی است.»

نشست صلح که قرار است به روزهای سه شنبه و چهار شنبه هفته جاری در مسکو برگزار شود، در آن علاوه بر نمایندگان طالبان، حامد کرزی رییس جمهور پیشین،حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه، حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی، عطا محمد نور والی پیشین بلخ، یونس قانونی رییس پیشین مجلس نمایندگان و محمد اسماعیل خان از اعضای حزب جمعیت اسلامی، شاه نواز تنی، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، سید حامد گیلانی، ملا عبدالسلام ضعیف عضو پیشین طالبان و ذبیح الله مجددی شرکت می‌کنند. گروه طالبان هم تایید کرده است که نمایندگان این گروه در نشست مسکو شرکت می‌کنند.

در همین حال برخی دیگر کارشناسان این نشست را مثبت ارزیابی کرده و آن‌را آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی عنوان می‌کنند.

فضل الرحمان اوریا، یکی دیگر از کارشناسان مسائل سیاسی نشست مسکو را آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی خوانده به خبرگزاری افق گفت نشست مسکو یک گام مثبت در راستای رسیدن به صلح و یک نشست بین‌الافغانی است که منجر به مذاکرات بین‌الافغانی خواهد شد.

آقای اوریا افزود که نشست مسکو، نشست کاملا افغانی است که در آن افغان‌ها اشتراک ‌می‌کنند و هیچ نوع «استخابارت» درآن دخیل نیست.

وی می‌افزاید: «افرادی که در این نشست اشتراک می‌کنند تاثیرگذارترین شخصیت‌ها و رهبران احزاب سیاسی اند. این گام نخست است و در مراحل بعدی گسترش می‌یابد. ممکن در جلسات بعدی فعالین جامعه مدنی، برخی از احزاب سیاسی دیگر نیز حضور یابند.»

هرچند سفارت روسیه در کابل اعلام کرده که مسکو در این نشست هیچ نقشی ندارد و در آن مقام‌های روسی و هیئت از کشورهای دیگر اشتراک نخواهند کرد. اعلامیه‌ی که از سوی سفارت روسیه به نشر رسیده آمده است که این نشست به ابتکار افغان‌های مقیم مسکو برگزار شده است.

اما کارشناسان سیاسی به این باورند زمانی که روسیه از طریق سفارت خود در کابل از این چهره‌های سیاسی دعوت کرده؛ چه از آدرس مهاجران افغان مقیم مسکو و یا از طرف وزارت خارجه این کشور  باشد نشان دهنده نقش مستقیم مسکو در این نشست است.

در شش ماه پسین این دومین نشست صلح است که در مسکو برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط