عبدالله: نشست مسکو تحمیل امارت اسلامی بر مردم است

عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در واکنش به نشست صلح افغانستان در مسکو به گونه تلویحی می‌گوید این نشست هیچ کمکی در راستای تامین صلح نمی‌کند و اشتراک در آن تحمیل امارت اسلامی بالای مردم است.blank

آقای عبدالله که امروز در جمع مدیران رسانه‌های داخلی صحبت می‌کرد بیان داشت، موضع‌گیری‌های برخی سیاسیون در حدی است، هرچیزی که باعث تضعیف نظام موجود شود برای آن‌ها مجاز است.

وی تصریح کرد: «اگر ما بنا برهر دلیل و شکایت و کاستی‌ها که در حکومت وجود دارد، محوریت دولت را نادیده بگیریم و یا نفی کنیم؛ حتی به نیت خوب هم باشد؛ این مساله اعتباردهی به طالبان است و برای صلح کمکی نمی‌کند.»

به گفته او، قشر سیاسی حق گفت‌وگو با طالبان را دارند و اما نباید محوریت دولت افغانستان در چنین نشست‌ها نادیده گرفته شود.

آقای افزود، طالبان فکر می‌کنند از طریق این نشست‌ها می‌توانند در بین مردم رخنه ایجاد کنند و اهداف خود را پیش ببرند در حالی که با وجود مشکلات در حکومت مردم زندگی زیر سلطه طالبان را نمی‌پذیرند.

وی با اشاره به اظهاراتی محمد محقق که گویا حکومت مانع اصلی پروسه صلح است گفت مردم موانع صلح را می‌دانند؛ متاسفانه در موقف طالبان برای گفت‌وگو با دولت افغانستان هیچ گونه تغییری نیامده و این گروه غیر از امارات اسلامی خود‌شان، هیچ طرحی دیگر را قبول ندارند. به گفته او، طالبان به صلح حاضر نیستند و وقت گذرانی می‌کنند تا جایگاه‌شان بیشتر تقویت شود.

رییس اجراییه بیان داشت، اولویت برتر از صلح در راستای تامین منافع مردم افغانستان وجود ندار اما حکومت تا کنون در این زمینه کوتاهی کرده است.

وی می‌افزاید: « باید اعتراف کنیم که ما مسوولان حکومت افغانستان نتوانستیم که از اجماع ملی صلح در میان اکثریت مردم افغانستان و قشر سیاسی نمایندگی کنیم، در حالی‌که در اساسات صلح، بالاتر از ۹۰ درصد اتفاق نظر وجود دارد.»

نشست صلح که قرار است  فردا در مسکو برگزار شود، در آن علاوه بر نمایندگان طالبان، حامد کرزی رییس جمهور پیشین،حکمت خلیل کرزی معاون سیاسی پیشین وزارت خارجه، حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی، عطا محمد نور والی پیشین بلخ، یونس قانونی رییس پیشین مجلس نمایندگان و محمد اسماعیل خان از اعضای حزب جمعیت اسلامی، شاه نواز تنی، گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی، محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، سید حامد گیلانی، ملا عبدالسلام ضعیف عضو پیشین طالبان و ذبیح الله مجددی شرکت می‌کنند. گروه طالبان هم تایید کرده است که نمایندگان این گروه در نشست مسکو شرکت می‌کنند.

مطالب مرتبط