غنی به طالبان: صدمه زدن به نیروهای امنیتی و دفاعی را از ذهن خود بیرون کنید

رییس جمهور غنی در واکنش به اظهارات یک عضو ارشد طالبان می‌گوید به هیچ کس اجازه نمی‌دهد به بهانه صلح به نیروهای امنیتی و دفاعی کشور صدمه بزند.

blank

آقای غنی امروز در مراسم افتتاح توزیع کوپون به ورثه شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی خطاب به طالبان گفت «دشمنان» مردم افغانستان باید منحل شدن نهادی امنیتی و دفاعی را از ذهنیت‌شان بیرون کنند.

وی تصریح کرد: « برای هیچ‌کسی به بهانه صلح، اجازه صدمه‌رسانیدن به نیروهای ملی امنیتی را نمی‌دهیم. آنان باید این ذهنیت را از سرشان دور کنند که یکبار دیگر تانک‌ها، طیارات و سایر تجهیزات را به قیمت آهن کهنه به همسایه بفروشند.»

پیش از این رییس جمهور غنی گفته بود صلحی که در آن نقش نیروهای امنیتی تضمین نشود پذیرفتنی نیست و این گونه صلح را نمی‌پذیرد.

این واکنش درحالی مطرح می‌شود که به تازگی شیر محمد استانکزی در پیام ویدیویی گفته است پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باید اردوی و پولیس ملی که در ۱۸ سال گذشته از سوی امریکا تمویل و تجهیز شده اند باید منحل شوند.

در ادامه تلاش‌های صلح از سوی حکومت و امریکا، فردا سران برخی احزاب سیاسی، شخصیت‌های سیاسی با نفوذ با نمایندگان طالبان پس از ۱۸ سال دور یک میز نشسته و در مورد صلح گفت‌وگو می‌کنند.

از سوی‌هم عبدالله عبدالله رییس اجراییه می‌گوید نادیده گرفتن حکومت در نشست‌های صلح «لجاجت» طالبان را برای گفت‌وگو با دولت افغانستان بیشتر می‌سازد.

مطالب مرتبط