سناتوران امریکایی از خروج «شتاب‌زده» نیروهای این کشور از افغانستان و سوریه هشدار دادند

سنای امریکا در یک رای‌گیری از تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر خروج شتاب‌زده از افغانستان و سوریه انتقاد کرده و خروج نیروهای امریکایی از منطقه را خطرناک خواندند.

blankسناتوران امریکایی به ترامپ هشدار دادند که تا زمانی که یک بررسی دقیق درباره قابلیت‌های داعش و القاعده انجام نشود، برای خارج ساختن نیروهای امریکایی از افغانستان و سوریه عجله نکند.
در رای‌گیری روز گذشته در سنای امریکا، ۷۰ سناتور به خروج از افغانستان و سوریه رای منفی و ۲۶ تن دیگر به آن رای مثبت دادند. سنا با این رای‌گیری قطعنامه‌ی را تصویب کرد که بر اساس آن، خروج قبل از موقع سربازان امریکایی از افغانستان و سوریه، می‌تواند به شکل گیری دوباره گروه‌های دهشت افگن منجر شود.
این قطعنامه می‌گوید که در هر دو کشور هنوز هم از جانب گروه های تروریستی تهدیدات شدید علیه امریکا متوجه است و هشدار می‌دهد که «خروج سریع» بدون تلاش موثر برای دستیابی به ثبات، می تواند منطقه را بی ثبات کند و خلایی ایجاد کند که ایران و روسیه بتوانند آن را پر کنند.
در این قطعنامه آمده است که رییس جمهور ترامپ باید یک استراتیژی را برای شکست دادن القاعده و داعش، ایجاد کند. در عین حال از حکومت خواسته شده تا قبل از شروع هرگونه خروج قابل توجه نیروهای امریکایی از افغانستان و سوریه، تایید کند که آیا شرایط برای شکست پایدار القاعده و داعش در دو کشور مهیا شده است یا خیر.
هرچند تطبیق این قطعنامه الزام آور نیست اما از آنجایی که سنا در اداره جمهوری‌خواهان، یعنی قانون‌گذاران هم‌حزبی دونالد ترامپ است، این رای‌گیری نشان‌دهنده اختلاف‌های شدید در میان جمهوری‌خواهان بر سر برخی سیاست‌های خارجی دولت امریکا است.
دونالد ترامپ روز گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس تاکید کرد که نیروهای امریکایی را از «جنگ پایان‌ناپذیر» افغانستان خارج می‌کند، هرچند ایالات متحده همچنان به نظارت‌های امنیتی و استخباراتی خود در این کشور ادامه می‌دهد.
با این حال مقام‌های افغان همواره با هرگونه خروج بی‌موقع نیروهای امریکایی که منجر به ناامنی دوباره در افغانستان شود مخالفت کرده‌اند.

مطالب مرتبط