ضعیف در گفتگو با افق؛

عبدالسلام ضعیف: نشست مسکو مشورتی است، تصمیم بزرگی گرفته نمی شود

نمایندگان طالبان و امریکا برای چندمین بار متوالی در کشورهای امارات متحده عربی و قطر دیدار کردند. هرچند در این دیدارهای هیچ نماینده‌ی از حکومت افغانستان حضور نداشت. گفتگوهای که از سوی حکومت وحدت ملی نیز غیر مشروع تلقی شدند.

blank
طالبان در قطر حاضر نشدند با نمایندگان حکومت افغانستان دیدار کنند هرچند اشرف غنی رییس جمهوری می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد ضمانت کرده بود تا طالبان و نمایندگان حکومت دیدار کنند ولی این اتفاق نیفتاد.
اکنون نشست مسکو نشستی که از جانب حکومت جالب و ارزشمند نیست در حالی برگزاری است. در این نشست حامد کرزی رییس جمهوری پیشین کشور و سران سیاسی و جهادی حضور دارند و نمایندگان طالبان نیز به جمع این‌ها پیوسته اند.
خبرنگار افق که برای پوشش این نشست به مسکو رفته است با ملا عبدالسلام ضعیف عضو ارشد دولت پیشین طالبان گفتگو کرده است که در ذیل می‌خوانید:

تشکر از شما که وقت تان‌را در اختیار خبرگزاری افق قرار دادید، در ابتدا، چقدر شما به نتیجه این نشست خوشبین هستید؟

این مجلس مثل یک کنفرانس است و طوری نیست که توافقی در آن امضا شود و برای سرنوشت افغانستان تصمیم گرفته شود. این نشست تنها جنبه مشورتی دارد. نقاطی که به حل مسئله افغانستان کمک می‌کند بحث می‌شود. به‌طور مثال نمایندگان طالبان و امریکا در چهار مورد بحث کردند که دو مورد آن حل شده و دو مورد دیگر آن به بن بست رسیده است.
شما چقدر به استقلالیت این نشست باورمند هستید؟
هرکس به صلاحیت خود آمده و هیچ‌کس با فشار و تاثیر کسی نیامده و تصمیم کلانی در مورد افغانستان گرفته نمی‌شود. فقط مشوره است و مشوره هم مستقل است.

خیلی ها معتقد اند که طالبان قدرت تصمیم گیری ندارند، آیا این نشست نمایش قدرت طالبان و حامیان شان است یا خیر؟

طالبان برای قدرت، تصمیم گیری و فکر خود مبارزه کرده‌اند و آن‌را ثابت کرده‌اند و جهان نیز آن را پذیرفته است. در تصمیم گیری شان کار نداریم و این نشست ما تنها در مشوره خلاصه می‌شود.

چرا نمایندگان حکومت افغانستان این نشست را شرکت نکرد، آیا بدون حضور حکومت این نشست نتیجه خواهد داشت؟

این که چرا حکومت در این نشست اشتراک نکرد باید از خود حکومت پرسیده شود چون این نشست به یافتن راه حل به بحران افغانستان کمک می‌کند. این نشست می‌تواند نتیجه خوب داشته باشد چون کسانی که این‌جا آمده اند بسیاری شان در سابق با طالبان مخالف بودند و حتی جنگیده بودند اما امروز با طالبان مذاکره می‌کنند. اگر صد درصد به صلح کمک نکند، ۵۰ درصد حتماً می‌کند.

چه کسانی برای صلح أفغانستان مانع ایجاد می‌کنند؟

صلح را در افغانستان همه می‌خواهند اما مطابق با تعریف خود، اگر کسی صلح در افغانستان بخواهد ممکن افغانی نباشد، و ممکن این حالت نیز بیاید.

تشکر از شما

خبرنگار اعزامی افق- مسکو

مطالب مرتبط