استانکزی در گفتگو با افق:

حکومت بدون اردو کامل نیست

شیر محمد عباس استانکزی، نماینده طالبان در نشست مسکو می‌گوید که سخنانش در مورد انحلال اردوی افغانستان غلط تعبیر شده است.

blankاقای استانکزی روز گذشته در مصاحبه با خبرنگار افق در مسکو گفت که افغانستان هم به هر سه قوه امنیتی ضرورت جدی دارد، اما با خروج نیروهای خارجی از کشور، وظیفه حکومت آینده است که وظایف و ماموریت اردو را مشخص بسازد. او افزود که در مذاکرات با امریکا نیز خواستار باقی ماندن «تجهیزات نظامی» این کشور پس از خروج شان از افغانستان شده‌اند.
استانکزی در مورد نتایج نشست مسکو می‌افزاید که این نشست به‌دنبال نشست‌هایی در فرانسه، ناروی و قطر، یک نشست ابتدایی بود و در آن روی مسایلی توافق شده که به خیر و نفع مردم افغانستان است.
در اعلامیه مشترکی که ناوقت شب گذشته از سوی اشتراک کنندگان نشست مسکو نشر شد و روی آن اکثریت طرف‌های مذاکره کننده توافق کرده‌اند آمده است که همه‌ی طرف‌ها روی حفظ و تقویه نهادهای بنیادی، دفاعی و سایر نهادهای ملی که ملکیت تمام افغان‌ها می‌باشد، بعد از توافق صلح تاکید می‌کنند.
اعلامیه همچنان افزوده که مذاکره کنندگان روی خروج کامل نیروهای خارجی از کشور، تاکید بر عدم مداخله کشورهای خارجی در امور افغانستان، تهدید نبودن افغانستان به جامعه جهانی، رعایت حقوق زنان و آزادی بیان در مطابقت با اصول اسلامی، تلاش برای بازسازی افغانستان و جلب کمک‌ها از مواردی است که همه‌ی طرف‌ها بر آن تاکید می‌کنند. در این اعلامیه همچنان آزادی برخی زندانیان و خارج شدن طالبان از لیست سیاه از موارد ضروری برای پیش‌برد گفت‌وگوهای صلح خوانده شده است.

با این حال استانکزی می‌افزاید که طرف‌های مذاکره کننده کسانی هستند که در هرسه قوه افغانستان کار کرده‌اند و امید شان برای صلح خیلی زیاد شده است. او گفت: «حقیقت این است که این هیات در حکومت‌های سابقه در سه قوه حکومت در پست‌های بلند کار کرده‌اند. با این‌ها تبادل نظریات زیادی داشتیم تا بالاخره بعد از خروج قوای خارجی از افغانستان، ‌افغان‌ها بین خود به یک توافق برسند.»
نماینده طالبان تصریح کرد: «طالبان بعد از خروج خارجی‌ها به هیچ وجه در مقابل افغان ها نمی‌جنگند، ‌ما دیگر جنگ نمی‌کنیم و پیام صلح داریم.»
او با آن‌که می‌گوید خواهان یک حکومت اسلامی هستند که همه مردم خود را در آن ببینند، اما در مورد ساختار و نحوه تشکیل آن چیزی نمی‌گوید. استانکزی می‌افزاید که حکومت انحصاری نیز نمی‌خواهند که تنها به طالبان منحصر شود.

استانکزی با اشاره به عدم شفافیت انتخابات پارلمانی افغانستان می‌گوید با حضور نیروهای خارجی در کشور، انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده نمی‌تواند، اگر هم شود شفاف نخواهد بود و حکومت موقت نیز تا مطابق میل خارجی‌ها نباشد، تشکیل شده نمی‌تواند.
از سویی هم، عبدالسلام حنفی، مذاکره کننده دیگر طالبان در نشست مسکو به خبرگزاری افق گفت که شرط اساسی آنان برای مذاکره در مورد دولت آینده، خروج نیروهای خارجی است و در این نشست نیز روی آن بحث‌های زیادی کرده‌اند.
با این حال، نشست مسکو و توافقات انجام شده در آن از سوی حکومت افغانستان گنگ و مبهم خوانده شده است. شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری در توییتی، اعلامیه مشترک این نشست را «غیر قابل فهم» توصیف کرده است.
از طرفی هم وزارت خارجه امریکا روز گذشته اعلام کرده که هیچ برنامه‌ی برای خروج نیروهایش از افغانستان ندارد.

خبرنگار اعزامی افق-مسکو

مطالب مرتبط