راه لاجورد بازار افغانستان را از انحصار کالای پاکستانی نجات خواهد داد؟

نخستین محموله وارداتی از طریق راه لاجورد روز گذشته از ترکیه به ولایت هرات رسید.

blankمقام‌های محلی هرات می‌گویند پنج کانتینر کالاهای وارداتی از طریق بندر «تورغندی» به گمرک هرات رسیده، شامل روغن خوراکی و باطری سولر است.
با استفاده از راه لاجورد چهار کانتینر «دارو» نیز از طریق بندر «آقینه» ولایت فاریاب رسیده است.
بندر «تورغندی» هرات و «آقینه» فاریاب، نقطه وصل افغانستان به مسیر راه لاجورد است.

یونس رهنورد، رییس اقتصاد هرات به خبرگزاری افق گفت که صادارات و واردات از طریق راه لاجورد در حدود دو ماه طول کشیده است.
او افزود که تلاش خواهند کرد تا با آغاز رسمی انتقال کالاها از طریق راه لاجورد، صادارات و واردات از طریق این مسیر به ۱۵ روز کاهش پیدا کند.

از طریق سیستم «تیر» کالاها از طریق راه لاجورد منتقل می‌شود. با بهره گیری از این سیستم، مصئونیت در راستای انتقال کالاها و کاهش هزینه و زمان موثر تمام می‌شود.

رییس‌جمهور غنی در ۲۳ ماه قوس سال جاری راه لاجورد در ولایت هرات را افتتاح کرد و برای نخستین بار ۹ کانتینر اموال صادراتی افغانستان راهی اروپا ارسال شد.
کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، قزاقستان و ترکیه عضو موافقت‌نامه راه لاجورد هستند. این موافقت نامه در حاشیه نشست «ریکا» در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ در شهر «عشق آباد» پایتخت ترکمنستان از سوی وزیران خارجه این پنج کشور به امضا رسید.
در حدود دو هزار سال قبل از طریق راه لاجورد، لاجورد ولایت بدخشان به کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌شد.

همواره ترانزیت کالاهای افغانستان از طریق کشورهای همسایه با مشکلاتی روبرو بوده است. پاکستان در راستای صادارات کالاهای بازرگانان افغان، بارها مشکلاتی خلق کرده است و در بسی موارد، باعث فاسد شدن این کالاها شده است.

با آغاز کار حکومت وحدت ملی، تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌های بدیل ترانزیتی در افغانستان صورت گرفته است.
استفاده از بندر «چابهار» و ایجاد «دهلیز هوایی»، راه‌های بدیل برای صادرات افغانستان از طریق پاکستان تلقی می‌شود.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات به افق گفت که افغانستان از چند جهت به کشورهای خارجی وصل شده و حالا ترانزیت افغانستان در انحصار یک کشور نیست.
اشاره والی هرات به سمت پاکستان است که بارها مانع صادارات کالاهای افغانستان شده است.
وی گفت: «ما از طرف شمال هم وصل شدیم، از طرف پاکستان هم وصل هستیم، از طریق چابهار وصل هستیم، در این راستا یک کار بزرگ شده است و ان‌شاءالله کمک خواهد کرد، تاجر ما را و افغانستان که از همین انحصار بیرون شود.»

اروپا مقصد مناسب برای صادارات کالاهای افغانستان شمرده می‌شود. با استفاده از راه لاجورد، حجم داد و ستد بازرگانی با کشورهای اروپایی، مخصوصاً ترکیه افزایش پیدا خواهد کرد.

خلیل احمد یارمند، عضو اتاق تجارت و صنایع هرات به افق گفت که ظرفیت لازم برای تهیه یک محموله دیگر از کالاهای صاداراتی ازطریق راه لاجورد به سمت اروپا را دارا می‌باشند.

با آغاز نقل و انتقالات به گونه‌ی رسمی از طریق راه لاجورد فرصت‌های بیشتر اقتصادی در بخش صادارات اقلام زراعتی، مالداری و صنعتی فراهم خواهد ساخت.

هرات به عنوان قطب اقتصادی افغانستان شهرت دارد. هم مرز بودن با کشورهای ترکمنستان و ایران و داشتن شهرک صنعتی بزرگ، جایگاه اقتصادی این ولایت در معادلات اقتصادی بلند برده است.

مطالب مرتبط