کشتار مسکو؛ میراث امریکا در افغانستان

حتی اگر داعش را مسئول اصلی کشتار مسکو قلمداد کنیم، فرار تروریست‌ها به سمت اوکراین را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ این رویداد نشان می‌دهد که تروریزم و نئونازیسم به طور مشترک، مسئول پیشبرد پروژه‌های ضد امنیتی امریکا در کشورهای هدف از جمله روسیه هستند. این همان چیزی است که کارنامه ۲۰ سال اشغال افغانستان توسط امریکا و ناتو نیز آن را تایید می‌کند.

blank

سرگی لاورویف؛ وزیر خارجه روسیه می‌گوید که حضور ۲۰ ساله امریکا در افغانستان نشان داد که این کشور هیچ نوع مبارزه‌ای با تروریزم نکرده است.

لاوروف گفت که امریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر با «همدلی» شورای امنیت سازمان ملل متحد به افغانستان رفت.

او افزود: رییس جمهور روسیه نخستین کسی بود که به جورج بوش پیشنهاد کمک و پشتیبانی کرد. هیچ‌کس وارد شدن نیروهای امریکایی و ائتلافی را در افغانستان تجاوز و اشغال خطاب نکرد. حضور ۲۰ ساله امریکا در افغانستان نشان داد که واشنگتن هیچ‌گونه مبارزه با تروریست‌ها انجام نداده است.

به گفته وی، امریکا در افغانستان گروه‌هایی را تشکیل داد که منجر به تشکیل القاعده شد و سپس از این گروه‌ها برای تحریک رژیم‌های نامطلوب در خاورمیانه و دیگر مناطق استفاده کرد.

اظهارات لاوروف یک‌روز پس از حمله مرگبار بر یک سالون کنسرت در نزدیکی شهر مسکو، پایتخت روسیه ابراز شد.

در آن حمله دست‌کم ۱۸۰ تن جان باختند و گروه داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت؛ اما پذیرش مسئولیت این کشتار توسط داعش، چیزی از بار مسئولیت قدرت‌ها و سازمان‌های استخباراتی غربی در حمایت از تروریزم و استفاده از آن برای ضربه زدن به کشورهایی مانند روسیه نمی‌کاهد و آن را کتمان نمی‌کند؛ زیرا داعش یک نیروی تروریستی، مزدور، نیابتی و دست‌آموز سازمان‌های جاسوسی غربی برای استفاده علیه دشمنان غرب است.

از سوی دیگر، همان‌گونه که مقام‌های روسی نیز تصریح کرده‌اند به کمک امریکا، تروریزم و نئونازیسم باهم متحد شده‌اند تا از هژمونی ناتو و گسترش امپریالیستی آن به سمت شرق حمایت کرده و آن را تقویت کنند؛ بنابراین، حتی اگر داعش را مسئول اصلی کشتار مسکو قلمداد کنیم، فرار تروریست‌ها به سمت اوکراین را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ این رویداد نشان می‌دهد که تروریزم و نئونازیسم به طور مشترک، مسئول پیشبرد پروژه‌های ضد امنیتی امریکا در کشورهای هدف از جمله روسیه هستند.

این همان چیزی است که کارنامه ۲۰ سال اشغال افغانستان توسط امریکا و ناتو نیز آن را تایید می‌کند؛ حقیقت تکان‌دهنده‌ای که سرگی لاوروف؛ وزیر امور خارجه روسیه هم به درستی بر آن تاکید کرده است.

امریکا پس از حملات ۱۱ سپتامبر با مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد یک ائتلاف نظامی جهانی «علیه تروریزم» تشکیل داد و برای «مبارزه با تروریزم» به افغانستان لشکرکشی کرد؛ اقدامی که از حمایت روسیه هم برخوردار بود و به روایت لاوروف، ولادیمیر پوتین، نخستین کسی بود که به جورج بوش در این زمینه پیشنهاد کمک داد؛ زیرا از دید مسکو، حملات ۱۱ سپتامبر، تنها حمله علیه قدرت امریکا نبود، حمله‌ای بر ضد صلح و امنیت جهانی بود و این وظیفه تمام کشورهای جهان و جامعه بین‌المللی بود که در آن شرایط سخت، در کنار ایالات متحده بایستند و علیه تروریزم مبارزه کنند.

در نهایت اما امریکا به رغم ۲۰ سال حضور نظامی در افغانستان، نه تنها با تروریزم مبارزه نکرد؛ بلکه آن را فربه ساخت و حتی نسخه‌های مخوف‌تر تروریزم مانند داعش و… را به وجود آورد تا از آن‌ها روزی در برابر روسیه و دیگر کشورهای مورد نظر خود استفاده کند که کشتار اخیر مسکو، یکی از پیامدهای همین سیاست بود.

امروزه افغانستان به کانون عمده تولید و رشد تروریزم بین‌المللی تبدیل شده است و بیش از ۲۰ گروه تروریستی با ده‌ها هزار جنگجو در مناطق گوناگون کشور، سرگرم آموزش و تقویت خود هستند تا در صورت لزوم به مثابه پیاده‌نظام امریکا و غرب، وارد عمل شوند و کشورهای منطقه و جهان را آماج قرار دهند.

امریکا عمدا افغانستان را به پایگاه بزرگ تروریزم بین‌المللی تبدیل کرد و با واگذاری کامل آن به طالبان به مثابه یک نیروی ایدئولوژیک جهادی و قومی، و نادیده گرفتن تکثر قومی و مذهبی در افغانستان، این کشور را مهیای پذیرش گروه‌های گوناگون تروریستی ساخت.

شاخه خراسان داعش هم که اکنون مسئولیت حملات و کشتارهای فجیع تروریستی از ایران و پاکستان تا روسیه و ترکیه را به عهده می‌گیرد، یکی از محصولات اشغال ۲۰ ساله افغانستان توسط امریکا و ناتو است؛ چیزی که به وضوح نشان می‌دهد که امریکا نه تنها با تروریزم مبارزه نکرده؛ بلکه آن را تقویت کرده و توسعه بخشیده است و اکنون هم دست‌های پیدا و پنهان سازمان‌های جاسوسی امریکایی و غربی در عقب حملات مسکو و آشتی تروریزم و نئونازیسم از افغانستان تا اوکراین قرار دارند و بی‌وقفه کار می‌کنند.

با توجه به این واقعیت که به درستی از سوی وزیر امور خارجه روسیه هم بیان شده، واکنش «بی‌رحمانه» مسکو به کشتار فجیع اخیر، نباید صرفا به اوکراین محدود بماند؛ بلکه این واکنش در عین حال باید سایر ریشه‌های تروریزم مورد حمایت امریکا و غرب از جمله در افغانستان و آسیای میانه را نیز شناسایی کرده و مورد هدف قرار دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *