حمله مسکو؛ امریکا از چه چیزی خبر داشت؟

کارشناسان امنیتی روسیه، اکنون این پرسش را با جدیت بیش‌تری مطرح می‌کنند که امریکا از چه چیزی خبر داشت؟ چرا خبر داشت؟ و کشوری که امروزه به طور گسترده، حمله خونین مسکو را «محکوم»‌ و با «مردم روسیه» ابراز همدردی می‌کند، چرا ارزیابی‌های اطلاعاتی خود را در اختیار روسیه قرار نداد تا از وقوع این فاجعه جلوگیری شود؟

blank

در پی حمله مرگبار به یک سالون کنسرت مملو از جمعیت در مسکو، ولادیمیر پوتین؛ رییس ‌جمهور روسیه می‌گوید هر چهار مرد مسلحی که این حمله را انجام دادند، دستگیر شدند.

دست‌کم ۱۳۳ نفر بر اثر هجوم مهاجمان به این سالون کنسرت، کشته و بیش از ۱۴۰ زخمی شدند.

مقامات روسیه گفتند که در مجموع ۱۱ نفر بازداشت شده‌اند و چهار مرد مسلح هنگامی که عازم اوکراین بودند، دستگیر شدند.

داعش مسئولیت این حمله را پذیرفته است.

آقای پوتین این کشتار را به عنوان یک «اقدام تروریستی وحشیانه» محکوم و اشارات قبلی سرویس‌های امنیتی روسیه مبنی بر تلاش مهاجمان برای فرار به اوکراین را تکرار کرد.

ماه گذشته نهادهای امنیتی روسیه گفتند که از یک حمله شاخه خراسان داعش جلوگیری کرده‌اند.

در همان‌ زمان سفارت امریکا در روسیه درباره برنامه «حمله قریب‌الوقوع افراط‌گرایان» در مسکو هشدار داده و از شهروندان امریکایی خواسته بود که از شرکت در تجمعات خودداری کنند.

هشدار امریکا اکنون سرویس امنیتی روسیه را به حساسیت‌های تازه درباره شناسایی عوامل پشت پرده، دست‌های آلوده به خون و رد پای قدرت‌های خارجی در این کشتار وادار کرده است.

کارشناسان امنیتی روسیه، اکنون این پرسش را با جدیت بیش‌تری مطرح می‌کنند که امریکا از چه چیزی خبر داشت؟ چرا خبر داشت؟ و کشوری که امروزه به طور گسترده، حمله خونین مسکو را «محکوم»‌ و با «مردم روسیه» ابراز همدردی می‌کند، چرا ارزیابی‌های اطلاعاتی خود را در اختیار روسیه قرار نداد تا از وقوع این فاجعه جلوگیری شود؟

از جانب دیگر، مقام‌های امریکایی از همان نخستین دقایق پس از حمله خونین جمعه‌شب به طور پیوسته و پرسش‌برانگیزی بر این موضع تاکید کرده‌اند که اوکراین در این حمله نقشی نداشته و در پی آن، رسانه‌های منسوب به داعش رسما مسئولیت آن را پذیرفتند تا به امریکا در تقویت این موضع کمک کرده باشند.

روسیه اما بدون هیچ‌گونه موضع‌گیری عجولانه به طور کاملا مسئولانه و حرفه‌ای، صبر و تأمل کرد تا شواهد کافی درباره عوامل پیدا و پنهان این کشتار فاجعه‌بار به دست بیاید و سپس درباره آن اظهار نظر کند.

مسکو به رغم روابط بسیار تیره و تنش‌آلودی که با امریکا دارد و با وجود هشدار مشکوک و پرسش‌برانگیز سفارت امریکا در مسکو درباره قریب‌الوقوع بودن یک حمله «افراط‌گرایان» از موضع‌گیری سریع و شتاب‌‌زده در این زمینه خودداری کرد و حتی دولت اوکراین را که پیش از این با استفاده از تسلیحات غربی، اهدافی را در داخل خاک روسیه، هدف قرار داده، متهم به دست‌داشتن در حمله خونین مسکو نکرد.

در ادامه سرویس امنیت فدرال روسیه با دستگیری مهاجمان و حامیان آن‌ها اعلام کرد که آن‌ها در حال فرار به سمت اوکراین، دستگیر شدند؛ نکته‌ای بسیار مهم که از ابهامات زیادی رمزگشایی می‌کند و پرده از دست‌های پشت صحنه این کشتار خونبار برمی‌دارد.

این گزارش در عین حال، پاسخ اولیه به این پرسش را که امریکا از چه چیزی خبر داشت، ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که این کشتار، احتمالا نتیجه همکاری ترکیبی سازمان‌های اطلاعاتی اوکراین، امریکا، اروپا و تروریست‌های دست‌آموز این شبکه‌ها از جمله داعش بوده است.

به این ترتیب، کی‌یف، واشنگتن و شرکای اروپایی آن‌ها که با محکومیت گسترده کشتار مسکو، در تلاش‌اند تا روسیه را آرام کرده و بخشی از واکنش وحشتناک مسکو به این کشتار را تعدیل کنند، اکنون به شدت نگران و مضطرب به نظر می‌رسند؛ زیرا مشخص نیست که واکنش مسکو به این حمله چه خواهد بود و این واکنش در شرایطی که حمایت‌های گسترده مالی و نظامی و اطلاعاتی غرب از دولت کی‌یف به شدت کاهش یافته و ارتش اوکراین در آستانه فروپاشی و شکست قرار گرفته، سرنوشت جنگ جاری را چگونه رقم خواهد زد.

از سوی دیگر، روسیه احتمالا دامنه جنگ علیه دشمنان شناخته شده خود را به فراتر از اوکراین گسترش خواهد داد و این بدان معناست که یک جنگ سرد دیگر در حال آغاز شدن است که با تضعیف نهادهای بازدارنده و کنترل‌کننده امنیت جهانی مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد، می‌تواند زمینه‌ساز آغاز جنگ جهانی سوم شود؛ جنگی که ولادیمیر پوتین؛ رییس جمهوری روسیه چندین بار با اشاره به تهدید حاکمیت و موجودیت روسیه، درباره خطر وقوع آن، به صراحت هشدار داده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *