تنش میان کابل و واشنگتن؛ وزارت خارجه امریکاحمدالله محب را احضار کرد

وزارت امور خارجه امریکا در واکنش به اظهارات مشاور امنیت ملی افغانستان علیه نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان، حمدالله محب را به مقر این وزارت احضار کرد.blank

ساعاتی پس از اظهارات حمدالله محب مشاور شورای امنیت ملی افغانستان علیه زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان، وزارت خارجه این کشورحمدالله محب را به مقر این وزارت احضار کرد.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت که دیوید هیل، معاون وزیر خارجه امریکا در امور سیاسی در ملاقات با حمدالله محب “انتقاد” آقای محب از رویکرد امریکا در قبال مصالحه با طالبان را رد کرد.

معاون وزیر خارجه امریکا در این ملاقات به مشاور امنیت ملی افغانستان گفت که زلمی خلیلزاد نماینده وزیر خارجه امریکا است و “حمله بر سفیر خلیلزاد، حمله بر وزارت خارجه امریکا” بوده و این کار منجر به ایجاد “موانع” در روابط دو طرفه بین امریکا و افغانستان و همچنین روند صلح می‌شود.

آقای محب ساعاتی پس از آن به وزارت خارجه امریکا احضار شد که او در اظهارات تند و بی‌سابقه، زلمی خلیل‎زاد نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان را به “حاشیه راندن” و “مشروعیت زدایی” حکومت افغانستان و “مشروعیت بخشیدن” به گروه طالبان متهم کرد.

این در حالی است که منابعی دولتی به افق تایید کرده است که رییس جمهور غنی از مشاور امنیت ملی اش خواسته است در قبال روند صلح افغانستان به رهبری امریکا واکتش منفی نشان دهد.

حکومت افغانستان تا کنون چندین بار از روند گفتگوهای صلح به رهبری امریکا انتقاد کرده است. انتقادهای که در داخل افغانستان نیز با مخالفت‌های گسترده ای روبرو شده است.
مشاور امنیت ملی کشور که برای اشتراک در نشست شورای امنیت ملل متحد به رفته است، روز پنجشنبه (۲۴ حوت) در شهر واشنگتن در صحبت با جمعی از خبرنگاران گفت که زلمی خلیلزاد با “حاشیه راندن” حکومت افغانستان در مذاکرات با گروه طالبان، در پی کسب “منفعت شخصی” می‌باشد.

محب همچنین زلمی خلیلزاد را به تلاش برای تصاحب قدرت در افغانستان متهم کرد و گفت: “با در نظر داشت سابقه خلیلزاد، سابقه شخصی وی، او در پی اهدافی در افغانستان است. او (خلیلزاد) دو بار می‌خواست در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک کند… تصور در افغانستان و در میان افراد که در حکومت هستند، این است که شاید هدف از این همه گفتگو ها، ایجاد یک حکومت موقت باشد که او (خلیلزاد) وایسرای آن باشد (در راس آن قرار بگیرد).”

بحث حکومت موقت و ترس اشرف غنی و آقای محب نیز از مورد تاحالا بارها آشکار شده است. غنی با تشکیل حکومت موقت مخالف است. این مخالفت در حالی مطرح می٬شود که عبدالله عبدالله شریک قدرت در حکومت از تشکیل حکومت موقت در صورت که صلح در کشور بیاید استقبال کرده است.
آخرین و طولانی ترین نشست طالبان و امریکا سه روز قبل در دوحه قطر بدون خروجی معلومات به رسانه ها پایان یافت. هرچند دو طرف مذاکره کننده از روند گفتگوها راضی بودند ولی گزارشی از اتفاقات این مذاکرات به کابل ارایه نشده است.

تحلیل گران معتقد هستند اظهارات محب در مورد پروسه صلح و امریکا نشان دهنده دوری ارگ با کاخ سیفد است. پیش از این نیز انتقادهای اشرف غنی مبنی بر عدم حضور نمایندگان حکومت در گفتگوهای طالبان مطرح بود.

در مذاکرات که در امارات متحده عربی میان امریکا و نمایندگان طالبان برگزارشد قرار بود نمایندگان از حکومت نیر حضور داشته باشند که با مخالفت طالبان روبرو شد. بعد از آن اشرف غنی در کابل گفت که زلمی خلیل زاد مسوولیت گرفته بود تا نمایندگان حکومت نیز در آن نشست حضور داشته باشند.

تحلیل گران به این باور هستند که تنش‌های تازه میان ارگ و امریکا تیم آقای غنی را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آسیب می‌زند.

 

مطالب مرتبط