طرح ملی‌بس‌های کابل در ایستگاه انتظار

شهرداری کابل، ایستگاه‌های ملی‌بس را در ۹ مسیر که ۱۸ ناحیه را تحت پوشش قرار داده، نصب کرده‌است.blank

سخنگوی این نهاد می‌گوید که ۸۰ درصد کار در این زمینه صورت گرفته و ایستگاه‌های باقی‌مانده هم در آینده نزدیک، نصب می‌شود. به گفته سخنگوی شهرداری کابل، این ایستگاه‌ها به شکل معیاری ساخته شده و در کنار هر ایستگاه یک کانتین مجهز با یک زباله‌دانی هم در نظر گرفته شده‌است.

وزارت ترانسپورت نیز می‌گوید که کارهای مقدماتی روی ایجاد انستیتوت، ورکشاپ و مشخص‌کردن مکان حرکت و دورخورد ملی‌بس‌ها صورت گرفته و پس از منظوری بودجه از سوی تدارکات ملی، کار عملی فعال‌سازی ملی‌بس‌های کابل، آغاز خواهد شد.

فعال‌سازی انتستیتوت ترانسپورت
مسؤولان وزارت ترانسپورت می‌گویند، فعال‌سازی طرح ملی‌بس مطابق برنامه پیش می‌رود. مهدی روحانی؛ سخنگوی وزارت ترانسپورت به خبرگزاری افق می‌گوید، مرحله اول، نصب ایستگاه بود که قرار است در آینده نزدیک از سوی شهرداری کابل تکمیل شود.

او می‌گوید که مرحله بعد، فعال‌سازی انستیتوت ترانسپورت و تربیه افراد در بخش تخنیک است که کار آن در جریان است.

روحانی می‌افزاید که برای ترمیم ملی‌بس‌ها نیاز است تیم‌های تخنیکی فعال باشند تا در صورت عوارض ملی‌بس‌ها، بتوانند در زمان اندک، عوارض آن‌ها را رفع کنند. به‌گفته آقای روحانی، ملی‌بس‌هایی که قرار است در کابل فعال شوند، استهلاک می‌شوند و نیاز است که انستیتوت ترانسپورت آن را ترمیم کند.

سخنگوی وزارت ترانسپورت همچنین می‌گوید که در حال حاضر کار روی انستیتوت، ایجاد ورکشاپ و مشخص‌کردن جای آن جریان دارد. روحانی تاکید می‌کند که پس از مشخص‌شدن بودجه، کارها به صورت جدی دنبال خواهد شد.

رقابت با شرکت‌های آزاد
مهدی روحانی می‌گوید، این اداره تلاش دارد در چارچوب طرح ملی‌بس‌های کابل،‌ زمینه رقابت شرکت‌های آزاد با ملی‌بس‌های دولتی را فراهم سازد. به‌باور روحانی، تا زمانی‌که یک رقابت جدی میان شرکت‌های دولتی و خصوصی به‌وجود نیاید، مشکل ازدحام شهری حل نخواهد شد.

آقای روحانی همچنین می‌گوید که قرار است کشور هند به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه ملی‌بس در این زمینه کمک کند. به گفته او، دولت هند همچنین در زمینه ترمیم ۱۵۰ ملی‌بس دیگر متعهد شده‌است.

سخنگوی وزارت ترانسپورت می‌افزاید که دولت پروسه تدارکاتی ۲۰۰ ملی‌بس را آغاز کرده تا ترمیم شوند. به‌گفته او وقتی این ملی‌بس‌ها فعال شد، فعالیت ملی‌بس‌ها نیز شروع خواهد شد.

سخنگوی وزارت ترانسپورت همچنین می‌گوید که با فعال‌شدن ملی‌بس، عرضه خدمات به مردم بهتر خواهد شد و از سوی دیگر از ضیاع وقت جلوگیری می‌شود. به گفته او، زمان حرکت و توقف ملی‌بس‌ها در ایستگاه‌ها مشخص خواهد بود و ملی‌بس‌ها هرگز در ایستگاه‌ها بیشتر از وقت تعیین‌شده منتظر مسافر نخواهد ماند.

۳۳ چهارراهی مزدحم
شهروندان کابل از روند کار شهرداری در ساخت‌وساز چهارراه‌ها انتقاد می‌کنند و می‌گویند که کندی کار شهرداری در ساخت‌و‌ساز چهارراهی‌ها مشکلات ترافیکی را بیشتر کرده‌است.

Image result for kabul traffic

میثم بهرامی می‌گوید که شهرداری کابل چند ماه است که بعضی چهارراه‌ها را خراب کرده؛ اما تا هنوز در کار ساخت آن هیچ پیشرفتی نداشته‌است. به گفته این شهروند کابل، با خراب‌کردن چهارراهی‌ها، ازدحام ترافیکی بیشتر شده و زمینه برای سوء استفاده رانندگان موترهای شخصی فراهم گردیده‌است.

اما نرگس مومند؛ سخنگوی شهرداری به خبرگزاری افق می‌گوید، کار روی چهارراه‌ها زمان‌بر است. به‌گفته خانم مومند در حال حاضر کارمندان شهرداری روی ساخت برخی از چهارراهی‌ها کار می‌کنند و تاکنون کار ساخت ۲۱ چهارراهی تکمیل شده‌است.

به گفته او، هرچند روند ساخت تمام چهارراهی‌های مطرح‌شده، تکمیل نشده‌است؛ اما مرحله بعد از آن، نصب اشاره‌های هوشمند در تمام چهارراه‌ها است که کار آن در مرحله تدارکاتی قرار دارد.

خانم مومند می‌گوید، پس از مشخص‌شدن بودجه اشاره‌های هوشمند، نصب آن در چهارراهی‌ها آغاز خواهد شد.

با این حال، شهروندان می‌گویند که هنوز مشخص نیست که این چهارراهی‌ها چقدر به کاهش ازدحام ترافیکی در شهر کمک می‌کند؛ اما در حال حاضر، ظاهرا مردم را با مشکل مواجه ساخته‌است.

شهروندان می‌گویند که نیاز است شهرداری کار روی چهارراه‌های خراب‌شده را تمام کند بعد چهارراه‌های دیگر را خراب کند. به گفته آن‌ها، در حال حاضر شهرداری فقط چهارراهی‌ها را خراب کرده؛ اما چند ماه است که هیچ پیشرفتی در کار نداشته‌است.

مطالب مرتبط