قاچاق زعفران ایران به هرات ادامه دارد

زعفران کاران در ولایت هرات می‌گویند که روند قاچاق زعفران ایران به هرات هم چنان ادامه دارد.

blank

این زعفران کاران در «دومین همایش حمایت سکتور خصوصی از زعفران کاران» از حکومت می‌خواهند که با نظارت جدی از مرزها جلو واردات زعفران ایران به هرات را بگیرد.

بشیر احمد رشیدی؛ رییس اتحادیه زعفران کاران افغانستان به خبرگزاری افق، گفت که تداوم قاچاق زعفران ایران به هرات، باعث از دست رفتن اعتبار افغانستان در بازارهای جهانی می‌شود.

او افزود: «تاکنون هم زعفران ایران وارد هرات می شود و ما نگران قاچاق زعفران هستیم. اگر صنعت زعفران ما اعتبارش از بین برود در سطح جهان، کسی زعفران ما را نخواهد خرید.»

بشیر احمد احمدی؛ معاون ریاست زراعت هرات  در صحبت با خبرگزاری افق، از حکومت می‌خواهد که جلو قاچاق زعفران ایران به داخل کشور را بگیرد.

او گفت که بر اساس فرمان اشرف غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی، واردات زعفران ممنوع است.

زعفران کاران هرات از حکومت می‌خواهند که در بخش کشت، برداشت و پروسس با آنها همکاری کند تا زمینه برای فروش زعفران فراهم شود

هنوزهم مشکلاتی در بخش برداشت، پروسس و بسته‌بندی زعفران وجود دارد و این چالش‌ها باعث شده که زعفران به قیمت بلندتری در کشورهای منطقه به‌فروش نرسد.

زعفران افغانستان به‌لحاظ کیفیت نسبت به زعفران ایران از درجه بهتری برخوردار می‌باشد. رفته‌رفته، افغانستان در بخش تولید زعفران به رقیبی برای ایران مبدل شده‌است.

ولایت هرات، بیش از ۹۰ درصد زعفران افغانستان را تولید می‌کند. مسؤولان ریاست زراعت هرات به افق گفته‌اند که سال گذشته ۱۵ تُن زعفران در این ولایت برداشت شده‌است.

مطالب مرتبط