اردوغان درباره سرایت اعتراضات عراق به ایران هشدار داد

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در مورد گسترش اعتراض های عراق به ایران هشدار داد.blank

آقای اردوغان، که در حاشیه سفرش به مجارستان در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، از موضع ایران درباره حمله ترکیه به شمال سوریه نیز انتقاد کرد.

او گفت موضع ایران درباره این عملیات ترکیه را آزرده خاطر کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به اعتراضات عراق درباره کسانی که می‌خواهند «جهان اسلام را دچار تفرقه کنند» هشدار داد و گفت از نظر او احتمال دارد که اعتراضات عراق به ایران گسترش پیدا کند.

در دو ماه گذشته موح اعتراضات در چند کشور عربی به راه افتاده است که فساد و نرخ بالای بیکاری و عدم رسیدگی دولت به مشکلات اساسی مردم عنوان شده است. معترضین در عراق می گویند که سربازان مورد حمایت ایران به آن ها شلیک می کند. معترضین در عراق و لبنان شعار های ضد ایرانی سر می دهند.

رجب طیب اردوغان درباره اعتراضات عراق گفت: «بگذارید صریح بگویم، ما حدس‌هایی داریم که چه کسانی پشت این شورش‌ها در عراق هستند. ما همچنین حدس می‌زنیم که اینها ممکن است به ایران گسترش پیدا کنند.»

او دلیل اعتراض‌ها و گسترش احتمالی آن به ایران را از نظر خود این چنین توضیح داد: «دستور کار این است که جهان اسلام دچار تفرقه شود و ما علیه همدیگر بایستیم. فکرش را بکنید: عراق مواضعی علیه ما گرفت. حتی ایران هم مواضعی منفی علیه ما گرفت.»

ترکیه روسیه و ایران دز جنگ سوریه تا حدودی مواضع مشترکی دارند. هرجچند ترکیه با حضور بشار اسد در قدرت مخالف است اما در کنار روسیه و ایران علیه داعش در نبرد بوده است.

اخیرا عملیات علیه نیروهای کردهای سوریه توسط ارتش ترکیه ایران را ناراحت کرده است و رجب طیب اردوغان در چندین مورد مخالف ایران با این حمله را محکوم کرده است.

مطالب مرتبط