بیجنگ: افغانستان سرچشمه افراطگرایی‌های موجود در چین است

اسناد دولتی چین که به تازگی به رسانه‌ها درز کرده نشان می‌دهد که این کشور افغانستان را تهدید بزرگ و عامل رشد افراط‌گرایی در بین مسلمانان چین می‌داند و از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هراس دارد.blank

در این سندها که ۴۰۳ صفحه است و از سوی روزنامه نیویارک تایمز منتشر شده از قول شی‌جین‌ پینگ؛ رییس جمهوری چین آمده که افغانستان و سوریه سرچشمه افراطگرایی و شورشگری در سین‌‎کیانگ چین است.

بیشتر محتوای این اسناد، بیانات و سفارش‌های رییس جمهوری چین به مقام‌های این کشور است که در جریان سفر او به سینکیانگ بیان شده‌است.

رییس جمهور چین در سال ۲۰۱۴ و پس از حمله مسلمانان اویغور بر یک ایستگاه قطار که منجر به کشته شدن ۳۱ نفر شد، به ولایت نا امن سینکیانگ سفر کرده بود.

شی‌جین پینگ در سفر به سینکیانگ به مقام‌های چینی دستور داده بود تا با تمام نیرو و با استفاده از تمام ارگان‌های دولت، بر ضد تروریزم، افراد نفوذی و جدایی طلبان مبارزه کرده و قطعاً ترحم نشان ندهند.

او هشدار داده بود که ناامنی در افغانستان و سوریه سبب تشدید خطرات در چین خواهد شد. به باور او «ویغورها به سوریه و افغانستان سفر کرده و پس از برگشت از داعیه استقلال طلبی در سینکیانگ که خود آن را ترکستان شرقی و کشور آبایی شان می‌دانند، دفاع خواهند کرد.»

رییس جمهوری چین در قسمت دیگری از بیاناتش گفته‌است: «پس از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، سازمان‌های تروریستی مستقر در افغانستان و پاکستان فوراً به آسیای مرکزی نفوذ کرده می‌توانند. هراس افگنان ترکستان شرقی که آموزش عملی جنگ را در سوریه و افغانستان آموخته اند، هر زمانی حملات دهشت افگنی را در سینکیانگ انجام داده می‌توانند.»

در گزارش نیویارک تایمز آمده که این مدارک توسط یک عضو دستگاه سیاسی چین فاش شده‌است؛ اما جزییات بیشتری در مورد این منبع ارایه نشده‌است.

این در حالی است که بر بنیاد اعلام سازمان ملل، حکومت چین بیش از یک میلیون مسلمان اویغور و دیگر گروه‌های اقلیت را در کمپ‌های کار اجباری بازداشت زندانی کرده‌است.

حکومت چین اما هرگونه بدرفتاری با اویغورها و دیگر مسلمانان را در آن کشور رد کرده و ادعا کرده که مسلمانان سینکیانگ را در «مراکز آموزش‌ حرفه» مهارت‌های جدید می‌آموزاند تا از این طریق با افراط‌گرایی اسلامی و جدایی طلبی مبارزه شده باشد.

دولت چین تا کنون در باره اسنادی که تازه افشا شده‌است، چیزی نگفته‌است.

مطالب مرتبط