اشرف‌غنی ۲۹ میزان را «روز ملی زبان ازبکی» نامید

اشرف‌غنی؛ رییس حکومت وحدت ملی پیشنهادهای نام‌گذاری روز بیست‌ونهم میزان به‌عنوان «روز ملی زبان ازبکی» و ایجاد «مرکز زبان ازبکی و ترکمنی» را منظور کرد.

Image may contain: 1 person

آقای غنی این دو مورد را امروز پنج‌شنبه، ۲۱ قوس در دیدار با شماری از مسوولان و اعضای نهادهای فرهنگی و اجتماعی ازبک‌‌تباران کشور منظور کرده‌است.

او گفته‌است که وحدت یک ملت وابسته به احترام متقابل به زبان ها و فرهنگ است و هر افغان مسوولیت دارد تا در رشد زبان و فرهنگ سهم داشته باشد.

اشرف‌غنی افزود که امیدوار است، مرکز زبان ازبکی و ترکمنی در راستای ترجمه آثار تاریخی این زبان تلاش کند و همچنان زمینه آموزش زبان ازبکی را برای همه شهروندان فراهم سازد.

او با اشاره به اهمیت کشورهای آسیای مرکزی به خصوص ازبکستان و ترکمنستان در راستای انکشاف تجارت و اقتصاد در افغانستان، گفته‌است: «ما باید کشورهای آسیای مرکزی را درک نماییم؛ افغانستان نقطۀ اتصال آسیای جنوبی و مرکزی است؛ پس زبان اوزبیکی و ترکمنی باید بستر توسعۀ روابط با آن کشورها باشد.»

او تاکید کرده که برای احیای دوباره جایگاه افغانستان به عنوان چهار راه منطقه، باید مشترکات فرهنگی رشد یابند و به کشورهای منطقه به خصوص کشورهای آسیای میانه، نگاه افغانستان مثبت باشد.

مطالب مرتبط