سلام رحیمی: مردم آتش‌بس می‌خواهند نه کاهش خشونت

به دنبال اظهارات وزیر خارجه پاکستان درباره توافق طالبان درباره «کاهش خشونت» وزیر دولت در امور صلح آن را برای دولت و مردم کشور بی‌معنی خوانده و گفته‌است که مردم آتش‌بس می‌خواهند نه کاهش خشونت.blank

سلام رحیمی؛ وزیر دولت در امور صلح، امروز (پنج‌شنبه، ۲۶ جدی) در نشستی درباره نتایج یک ارزیابی تازه «انستیتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان» که تحت عنوان «نظرات مردم افغانستان درباره‌ حل سیاسی جنگ و نظم سیاسی پس از مصالحه با طالبان» انجام شده، گفت: مردم افغانستان آتش‌بس می‌خواهند نه کاهش خشونت.

به گفته‌ آقای رحیمی در کاهش خشونت کسی مکلف به انجام چیزی نیست و مردم افغانستان از کاهش خشونت چیزی نمی‌‌دانند؛ ولی در آتش‌بس با وجودی که عملی‌کردن صد در صدی آن مشکل است، تعهدی وجود دارد.

به باور وزیر دولت در امور صلح، طالبان در زمان آتش‌بس اسلحه و مواد مخدر قاچاق می‌کنند و این امر دولت افغانستان را با چالش‌های بزرگی روبرو می‌سازد؛ چون هنوز در موضع طالبان تغییری به وجود نیامده؛ اما در صورتی که طالبان حاضر به مذاکره با دولت افغانستان شوند، بزرگ‌ترین دستاورد برای کشور خواهد بود.

رحیمی با تاکید بر حضور زنان در تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان با طالبان، بر فنی و معدود‌بودن اعضای آن اشاره کرد و گفت که «بر اساس معلومات ما هنوز طالبان عزمی برای حضور بر سر میز مذاکره با دولت ندارند».

به باور او تا زمانی که پاکستان به مفهوم واقعی از روند صلح حمایت نکند، احتمال آمدن صلح دایمی در افغانستان که منجر به ختم جنگ و خشونت شود، وجود ندارد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به تازگی شاه‌محمود قریشی؛ وزیر خارجه‌ پاکستان تأیید کرده‌است که رهبری طالبان با «کاهش خشونت‌ها» در افغانستان توافق کرده و این گامی بزرگ برای توافق صلح در افغانستان است و کشورش نیز مسؤولیت‌اش را تا حد زیادی انجام داده‌است.

مطالب مرتبط