موزیم آثار امیر علی‌شیر نوایی در هرات ایجاد می‌شود

مسؤولان محلی هرات در مراسم گرامیداشت از پنجصد و هفتادونهمین سال تولد امیر علی‌شیر نوایی، از ساخت موزیم آثار وی در این ولایت خبر داده‌اند.

blank

عبدالقیوم رحیمی؛ والی هرات روز یک‌‍شنبه، ۲۰ دلو، در سخنانی‌ از تلاش‌ها برای معرفی بیشتر آثار امیر علی‌شیر نوایی اطمینان داد.

او اما زمان مشخصی را برای ساخت موزیم آثار امیر علی‌شیر نوایی مشخص نکرد.

در همایشی به مناسب از سالروز تولد امیر علی‌شیر نوایی، ده‌ها تن از شخصیت‌‌های علمی و فرهنگی افغانستان و مهمانانی از کشور ترکیه اشتراک داشتند.

فریدون الهام؛ رییس بنیاد امیر علی‌شیر نوایی و معاون اداره امور به خبرگزاری افق گفت که در نظر دارند تا نام این شخصیت مطرح کشور را در فهرست میراث‌ فرهنگی جهان در یونسکو ثبت کنند.

حبیب‌الرحمان میرزایی؛ از آگاهان فرهنگی در هرات در صحبت با خبرگزاری افق، گفت که راه‌اندازی چنین برنامه‌هایی به هدف بررسی و زنده ساختن جایگاه و آثار شخصیت‌های مطرح ادبی کشور مؤثر است.

او افزود که طی دهه‌های اخیر، نام بیشتر شخصیت‌ها و آثار آنان به فراموشی سپرده شده و باید این وضع تغییر کند.

امیر علی‌شیر نوایی در سال ۸۴۴ هـ. ق در هرات متولد شد و از افراد مورد اعتماد سلطان‌حسین بایقرا؛ پادشاه تیموری در سده هفتم و هشتم هجری بود.

شمار آثاری که تدوین آن‌ها به امیر علی‌‌شیر نوایی نسبت داده می‌شود، حدود ۳۰ تا ۹۰ اثر است که به زبان‌‌های فارسی و ترکی- جغتایی نوشته شده‌‌است.

مطالب مرتبط