عملیات باستان‌شناختی در اطراف منارهای هرات جریان دارد

مسؤولان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گویند که از سه ماه به این‌سو، روند عملیات باستان‌شناسانه در اطراف منارهای مصلای این ولایت جریان دارد.

blank

زلمی صفا؛ آمر حفظ آبده‌های تاریخی در ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات، روز سه ‌شنبه، ۲۷ حوت به خبرگزاری افق گفت که آثار کشف‌شده در اطراف منارهای مصلای هرات، در موزیم به نمایش گذاشته خواهد شد.

او افزود که پس از پایان عملیات باستان‌شناختی در اطراف مصلای هرات، کار بازسازی و مرمت این بنای تاریخی آغاز خواهد شد.

این در حالی است که دفتر شورای امنیت ملی ۱۰ میلیون افغانی را برای بازسازی مصلای هرات اختصاص داده‌است.

هم‌اکنون یکی از منارهای مصلی در آستانه فروپاشی قرار دارد. مسؤولان فرهنگی هرات از حکومت می‌خواهند که در بخش بازسازی این منارها اقدام کنند.

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که مجموعه مصلی که توسط «ملکه گوهرشاد بیگم» در اواخر قرن پانزدهم میلادی اعمار شده، به عنوان یک میراث فرهنگی متعلق به همه افغانستان باید مورد توجه قرار بگیرد.

ثبت منارهای مصلای هرات در فهرست یونسکو یک دستاورد بزرگ فرهنگی برای افغانستان شمرده می‌شود؛ اما به‌دلیل تخلفات ساختمانی و ساخت بلندمنزل‌ها در نزدیکی این منارها، یونسکو به ثبت این بنای با ارزش تاریخی اقدام نکرده‌است.

یونسکو در سال ۱۳۸۴ معیارهایی برای ثبت مصلی در فهرست میراث‌های فرهنگی جهان مشخص کرد؛ اما به گفته‌ آمر حفظ آبده‌های تاریخی هرات، ۴۰ درصد از این معیارها نقض شده‌است.

مطالب مرتبط