یوتیوب مستند «سیاره انسان‌ها» را حذف کرد

شبکه اجتماعی یوتیوب مستند جدید و جنجالی «سیاره انسان‌ها» به تهیه‌کنندگی مایکل مور را به سبب نقص قوانین کپی رایت از وبسایت خود حذف کرد.blankاین مستند که دانشمندان آب و هوایی و فعالان محیط زیست، آن را اثری خطرناک، گمراه‌کننده و مخرب توصیف کرده‌اند به دلیل استفاده بدون اجازه از یک کلیپ متعلق به «توبی اسمیت» عکاس محیط زیست، از یوتیوب حذف شده‌است.

به گزارش افق به نقل از گاردین، مایکل مور؛ کارگردان امریکایی برنده اسکار که تهیه‌کننده مستند «سیاره انسان‌ها» است، نقض قوانین کپی‌رایت را در ساخت این مستند رد کرده و منتقدان خود را به استفاده از ابزار سیاسی سانسور متهم کرده‌است.

در همین حال، توبی اسمیت؛ عکاس محیط زیستی اعلام کرده که نمی‌خواهد اثرش با مستندی مرتبط باشد که با آن مخالف است؛ چرا که با پیام مستند و همچنین استفاده گمراه‌کننده حقایق در این اثر موافق نیست.

این مستند به بررسی جوامع مختلف انسانی و روابط آن‌ها با طبیعت از طریق نمایش‌دادن چگونگی سازگاری شگفت‌انگیز انسان‌ها با محیط طبیعی و گاه تغییر دادن طبیعت در جهت سازگاری با شرایط زندگی انسانی می‌پردازد.

در بخشی از روایت فلم بر این نکته تأکید می‌شود که انسان‌ها با مصرف انرژی‌ و انتشار گازهای کاربنی اقلیم را بحرانی کرده‌اند و معضل تغییرات اقلیمی، جدی و اضطراری است؛ اما از سوی دیگر، راهکارهای صورت‌گرفته تاکنون برای مقابله با آن هدف اصلی نوک پیکان انتقادهای «سیاره انسان‌ها» است.

مطالب مرتبط